Specifika atraktivit cestovního ruchu na Pelhřimovsku a jejich propagace
Specifics of tourism attractiveness in the Pelhřimov region and its promotion
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54228Identifiers
Study Information System: 131675
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Matoušek, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography and Cartography
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
9. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
cestovní ruch, PelhřimovskoKeywords (English)
tourism, Pelhřimov RegionTato práce se zabývá cestovním ruchem v okrese Pelhřimov. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem jsou města Pelhřimov a Humpolec ovlivněna novými specifickými formami cestovního ruchu, a to v Pelhřimově především činností Agentury Dobrý den a v Humpolci odhalením Hliníkovy pamětní desky a následně vznikem HLINÍKária. Práce byla dále zaměřena na způsoby propagace těchto forem cestovního ruchu a jejich budoucí vliv na rozvoj cestovního ruchu v území. Pro dosažení těchto cílů bylo použito nejen studium literatury, ale také metody dotazníkového šetření a řízených rozhovorů. Výsledky ukázaly, že cestovním ruchem je více ovlivněn rozvoj města Pelhřimov, především díky intenzivní propagaci Agenturou Dobrý den. Potenciál města Humpolce je nižší, ovšem i zde je již dán základ pro větší příliv turistů, pokud dojde k výraznější propagaci města.
The Bachelor's thesis deals with tourism in the Pelhřimov region. The main goal of the thesis is to find out the way how both towns such as Pelhřimov and Humpolec are influenced by new specific forms of tourism. In case of Pelhřimov that would be specifically the activities undertaken by Dobrý Den Agency and speaking of Humpolec the exposition of the Hliník's Memorial Tablet and thus the foundation of the HLINÍKárium. Furthermore, the thesis is focused on ways of promotion of these forms of tourism and their future impact on the tourism development in the region. In order to accomplish the objectives not only a proper study of the related literature was involved but there were also used data collection methods such as questionnaires and directed interview. The results have showed that tourism influences mainly the development of Pelhřimov, due to an intensive promotion by Dobrý Den Agency. The potential of Humpolec is lower. Nonetheless, there has already been established a certain base for increased tourist inflow assuming that higher level of promotion of the town will take place.