Mediální obraz svatby britského prince Williama a Kate Middletonové ve vybraných českých denících
Media image of the wedding of Prince William and Kate Middleton in the chosen Czech dailies
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53936Identifiers
Study Information System: 108961
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Zábrodská, Kristina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
21. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Mediální obraz, královská svatba, princ William, Kate Middletonová, Mladá fronta DNES, Blesk, PrávoKeywords (English)
Media image, The Royal Wedding, Prince William, Kate Middleton, Mladá fronta DNES, Blesk, PrávoBakalářská práce "Mediální obraz svatby britského prince Williama a Kate Middletonové ve vybraných českých denících" si klade za cíl zjistit, jakým způsobem byla tato královská svatba prezentována čtenářům tří nejčtenějších českých deníků, kterými jsou Blesk, Mladá fronta DNES a Právo, a jejichž bližší představení je také součástí této práce, spolu se stručnou charakteristikou české mediální krajiny. Jako sledovaný časový úsek bylo vymezeno období dva týdny před svatbou (15. - 29. duben 2011) a stejně dlouhé období i bezprostředně po svatbě (30. duben - 14. květen 2011). Samotné analýze, která probíhá na základě kombinace kvantitativních a kvalitativních metod, předchází teoretický úvod do základních oborových pojmů, jež souvisejí s obsahovým zaměřením práce, a stručné obeznámení se s faktickými údaji o královské svatbě, jako jsou kupříkladu životopisné údaje snoubenců/novomanželů, medializace této události či průběh svatebních příprav. Vypozorovaný mediální obraz je poté shrnut v průběžných závěrečných shrnutích za každým sledovaným časovým úsekem a v samotném závěru práce.
The Bachelor thesis on "Media image of the wedding of Prince William and Kate Middleton in the chosen Czech dailies" is aimed at finding out how the royal wedding was presented to the readers of the three most read Czech daily newspapers, which are Blesk, Mladá fronta DNES and Právo, the further description of the selected Czech newspapers is also the part of the thesis together with the brief profile of the Czech mass media background. As the elaborated part of the wedding was taken the period before the wedding ceremony (15. - 29. April 2011) and two weeks after the wedding (30. April - 14. May 2011). The analysis itself, which is based on combination of quantitative and qualitative methods, precedes the theoretical introduction to the basic field terminology which is connected with the content of the thesis and brief account of the details about the royal wedding, such as biographical facts about the fiancé/newly-weds, mass media view on the wedding arrangements and the wedding day. The observed mass media view is then summarized into constituent parts after each observed sequence that is subsequently concluded in the end of the thesis.