Zobrazit minimální záznam

The photographic image and it's meaning for historical knowledge
dc.contributor.advisorBeneš, Zdeněk
dc.creatorWittlich, Filip
dc.date.accessioned2021-05-19T15:10:45Z
dc.date.available2021-05-19T15:10:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53692
dc.description.abstractThe Photographic Image and Its Meaning for Historical Knowledge. The topic of the thesis is the thus far relatively seldom pursued area of unwritten visual historical sources created by photographic images. The thesis itself is divided into five parts. The first chapter examines selected circumstances and assumptions which led to the creation of photography. Aside from reference to differing perceptions of cyclical (natural) and linear (historic) time as an important assumption for various methods of capturing the past, attention is given to the illusive mimetic pictorial tradition which is characteristic for depicting reality in Western culture. On the basis of this illustrative tradition - in connection with knowledge from the natural sciences - photography was created as a product of a societal need for depiction. Attention is given to the basic factography of the inventors of photography and to how the new depiction was used and developed in society. The second chapter is devoted to the changeable content of the term of art oscillating between activity and knowledge, and further to the results of this conflict in assessing photography. On the basis of defining the position of photography between science and art, attention is given to the three most pronounced fields which in their discourse...en_US
dc.description.abstractFotografický obraz a jeho význam pro historické poznání. Tématem práce je zatím poměrně málo sledovaná oblast nepsaných vizuálních historických pramenů, tvořená fotografickými obrazy. Vlastní práce je rozdělena na pět částí. První se zabývá vybranými okolnostmi a předpoklady, které vedly ke vzniku fotografie. Vedle poukazu na odlišné vnímání cyklického (přírodního) a lineárního (historického) času, jako významného předpokladu pro různé způsoby zachycení minulosti, je pozornost věnována iluzivní mimetické obrazové tradici, jenž je charakteristická pro zobrazování skutečnosti v západní kultuře. Na základě této zobrazovací tradice - ve spojení s poznatky z oblasti přírodních věd - vznikla fotografie jako produkt společenské potřeby zobrazování. Pozornost je věnována základní faktografii vynálezu fotografie a tomu, jak bylo nové zobrazování používáno a rozvíjeno ve společnosti. Druhá kapitola je věnována proměnlivému obsahu pojmu umění oscilujícímu mezi činností a věděním, dále pak důsledkům tohoto rozporu v posuzování fotografie. Na základě definování postavení fotografie mezi vědou a uměním je věnována pozornost třem nejvýraznějším oborům, které ve svém diskursu reflektují fotografii ve vztahu ke společnosti. Je zmiňováno využití fotografie v oboru dějin umění a následné vytváření fotografie jako...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleFotografický obraz a jeho význam pro historické poznánícs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-03-05
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId141601
dc.title.translatedThe photographic image and it's meaning for historical knowledgeen_US
dc.identifier.aleph001672651
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csFotografický obraz a jeho význam pro historické poznání. Tématem práce je zatím poměrně málo sledovaná oblast nepsaných vizuálních historických pramenů, tvořená fotografickými obrazy. Vlastní práce je rozdělena na pět částí. První se zabývá vybranými okolnostmi a předpoklady, které vedly ke vzniku fotografie. Vedle poukazu na odlišné vnímání cyklického (přírodního) a lineárního (historického) času, jako významného předpokladu pro různé způsoby zachycení minulosti, je pozornost věnována iluzivní mimetické obrazové tradici, jenž je charakteristická pro zobrazování skutečnosti v západní kultuře. Na základě této zobrazovací tradice - ve spojení s poznatky z oblasti přírodních věd - vznikla fotografie jako produkt společenské potřeby zobrazování. Pozornost je věnována základní faktografii vynálezu fotografie a tomu, jak bylo nové zobrazování používáno a rozvíjeno ve společnosti. Druhá kapitola je věnována proměnlivému obsahu pojmu umění oscilujícímu mezi činností a věděním, dále pak důsledkům tohoto rozporu v posuzování fotografie. Na základě definování postavení fotografie mezi vědou a uměním je věnována pozornost třem nejvýraznějším oborům, které ve svém diskursu reflektují fotografii ve vztahu ke společnosti. Je zmiňováno využití fotografie v oboru dějin umění a následné vytváření fotografie jako...cs_CZ
uk.abstract.enThe Photographic Image and Its Meaning for Historical Knowledge. The topic of the thesis is the thus far relatively seldom pursued area of unwritten visual historical sources created by photographic images. The thesis itself is divided into five parts. The first chapter examines selected circumstances and assumptions which led to the creation of photography. Aside from reference to differing perceptions of cyclical (natural) and linear (historic) time as an important assumption for various methods of capturing the past, attention is given to the illusive mimetic pictorial tradition which is characteristic for depicting reality in Western culture. On the basis of this illustrative tradition - in connection with knowledge from the natural sciences - photography was created as a product of a societal need for depiction. Attention is given to the basic factography of the inventors of photography and to how the new depiction was used and developed in society. The second chapter is devoted to the changeable content of the term of art oscillating between activity and knowledge, and further to the results of this conflict in assessing photography. On the basis of defining the position of photography between science and art, attention is given to the three most pronounced fields which in their discourse...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990016726510106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV