Fotografický obraz a jeho význam pro historické poznání
The photographic image and it's meaning for historical knowledge
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53692Identifiers
Study Information System: 141601
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
5. 3. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Fotografický obraz a jeho význam pro historické poznání. Tématem práce je zatím poměrně málo sledovaná oblast nepsaných vizuálních historických pramenů, tvořená fotografickými obrazy. Vlastní práce je rozdělena na pět částí. První se zabývá vybranými okolnostmi a předpoklady, které vedly ke vzniku fotografie. Vedle poukazu na odlišné vnímání cyklického (přírodního) a lineárního (historického) času, jako významného předpokladu pro různé způsoby zachycení minulosti, je pozornost věnována iluzivní mimetické obrazové tradici, jenž je charakteristická pro zobrazování skutečnosti v západní kultuře. Na základě této zobrazovací tradice - ve spojení s poznatky z oblasti přírodních věd - vznikla fotografie jako produkt společenské potřeby zobrazování. Pozornost je věnována základní faktografii vynálezu fotografie a tomu, jak bylo nové zobrazování používáno a rozvíjeno ve společnosti. Druhá kapitola je věnována proměnlivému obsahu pojmu umění oscilujícímu mezi činností a věděním, dále pak důsledkům tohoto rozporu v posuzování fotografie. Na základě definování postavení fotografie mezi vědou a uměním je věnována pozornost třem nejvýraznějším oborům, které ve svém diskursu reflektují fotografii ve vztahu ke společnosti. Je zmiňováno využití fotografie v oboru dějin umění a následné vytváření fotografie jako...
The Photographic Image and Its Meaning for Historical Knowledge. The topic of the thesis is the thus far relatively seldom pursued area of unwritten visual historical sources created by photographic images. The thesis itself is divided into five parts. The first chapter examines selected circumstances and assumptions which led to the creation of photography. Aside from reference to differing perceptions of cyclical (natural) and linear (historic) time as an important assumption for various methods of capturing the past, attention is given to the illusive mimetic pictorial tradition which is characteristic for depicting reality in Western culture. On the basis of this illustrative tradition - in connection with knowledge from the natural sciences - photography was created as a product of a societal need for depiction. Attention is given to the basic factography of the inventors of photography and to how the new depiction was used and developed in society. The second chapter is devoted to the changeable content of the term of art oscillating between activity and knowledge, and further to the results of this conflict in assessing photography. On the basis of defining the position of photography between science and art, attention is given to the three most pronounced fields which in their discourse...