Kulturní politika národního socialismu: vývoj německého výtvarného umění ve 30. letech
National Socialist culture politics: Change of German fine arts in 30s
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53089Identifikátory
SIS: 126530
Katalog UK: 990016187440106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šafařík, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mezinárodní teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra německých a rakouských studií
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kulturní politika, Německo, Nacionální socialismus, výtvarné umění, Zvrácené uměníKlíčová slova (anglicky)
Culture policy, Germany, National socialismus, Fine arts, Degenerate artBakalářská práce se zabývá rolí kulturní politiky v nacistickém režimu mezi lety 1933 až 1937 a její vliv na výtvarné umění. Snaží se doložit propojení mezi politickou mocí a uměním. Zaměřuje se nejen na jednotlivé kroky nacistů, ale i na předpoklady, které k vytvoření kulturní politiky NSDAP vedly. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První představuje společenské změny výmarské republiky a její hlavní umělecké proudy. Klíčovým momentem byla hospodářská krize v roce 1929, po které docházelo k radikalizaci jak v politické, tak v kulturní sféře. Stoupající vliv NSDAP vyvrcholil jejím působením v durynské vládě, kde bylo nacistům poprvé umožněno regulovat oblast umění. Druhá část představuje období po nástupu Adolfa Hitlera do funkce říšského kancléře, v němž dochází k podmanění umělecké tvorby nacisty. Vznikají první zákony omezující svobodnou tvorbu a začíná proces tzv. "glajchšaltování". Je zde zmíněna specifická role A. Hitlera v utváření kulturní politiky i dalších institucí a spolků, které oblast kultury spravovaly. Největší důraz je kladen na potírání výtvarné moderny. Vrcholem této snahy byla organizace difamační výstavy Entartete Kunst v roce 1937. Ta byla pořádána paralelně s Velkou výstavou německého umění, která měla představit tvorbu reprezentující nacistický režim. Snaha o...
This bachelor thesis examines a role of a cultural policy during 1933 and 1937 and its influence on Fine arts. It describes a link between a political power and culture. The thesis itself focuses not only on indiviual acts, but also presumptions creating National socialist cultural politics. The thesis consists of two main parts. The first introduces changes in society and art scene of Weimar Republik. The crucial moment was the Great Depression in 1929 and subsequent radicalization influencing both a society and culture. The rising influence later peaked in nazi's participation in Thuringian governemnt which enabled first attempts to regulate culture. The second part decribes the period after Hitler was appointed Reich Chancellor. First bills affecting culture were passed and process of Gleichschaltung started. It also focuses on a role of institutions, associations and Hitler himself as cultural policy makers. Their main target was to eliminate modern art, which manifested in organizing a defamatory exhibition Entartete Kunst in 1937. At the same time Great German Art exhibition was held. Its main goal was to introduce artists of a new regime. In spite of these efforts, an attempt of creating new national socialist art failed.
