Rané dílo Garcíi Márqueze: Všechna špína světa ve srovnání se Sto roky samoty
García Márquez's Leaf Storm in Comparison with One Hundred Years of Solitude
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52535Identifikátory
SIS: 111774
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poláková, Dora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hispanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
18. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Všechna špína světa, Sto roků samoty, Gabriel García Márquez, Macondo, násilí, smršť, kompozice, atmosféra, samota, cyklický čas, mýtus, Antigona, magičnost, absurditaKlíčová slova (anglicky)
Leaf Storm, One Hundred Years of Solitude, Gabriel García Márquez, Macondo, violence, storm, composition, atmosphere, solitud, cyclical time, myth, Antigone, mystery, absurdity(česky) Tato práce se zaměřuje na rané dílo kolumbijského spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze, Všechna špína světa (La Hojarasca), a pro srovnání se zabývá autorovým nejvýznamnějším románem Sto roků samoty (Cien años de soledad). Všechna špína světa je samotným autorem považována za přímého předchůdce Sto roků samoty, přestože se jedná o dílo velmi odlišné. Na následujících stranách se budu věnovat několika aspektům autorova raného románu. Konkrétně se zaměřím na kompozici, Macondo, téma násilí, "smršť" v názvu knihy, atmosféru, dílo jako moderní verzi antické tragédie, magično a absurditu, motiv času a téma samoty. Obě knihy se odehrávají v Macondu a popisují stejné historické události, nicméně velmi se liší například z hlediska kompozice - zatímco ve Sto rokách samoty je užita výstavba tradičnější, Všechna špína světa je z tohoto pohledu dílem více experimentálním. Sto roků samoty se řadí k magickému realismu, Všechna špína světa je v tomto směru dílo naprosto odlišné. V autorově prvním románu jistě můžeme spatřovat předlohu k napsání Sto roků samoty, ale zároveň se jedná o velmi osobité dílo, které má svůj význam i mimo kontext autorova pozdějšího románu.
(in English) The topic of this thesis is the early novel of the Colombian writer Gabriel García Márquez called Leaf Storm (La Hojarasca). To provide a comparison with another book, this work also deals in brief with the author's most known novel One Hundred Years of Solitude (Cien años de soledad). The Leaf Storm is considered by the author himself as a direct predecessor of One Hundred Years of Solitude, however, they are two very different books. On the next pages I will dedicate my attention to the several aspects of the novel Leaf Storm. Specifically, I will focus on the composition, Macondo, the violence in the story, the significance of "storm" in the name of the book, the atmosphere, the novel as a modern version of an ancient tragedy, the mystery and the absurdity, the concept of the time and at last, the theme of solitude. Both novels take place in Macondo and describe similar historical events, yet they are very different concerning their composition - meanwhile One Hundred Years of Solitude is from this point of view much more traditional, Leaf Storm is considered more experimental. One Hundred Years of Solitude is one of the major works belonging to the magic realism, whereas Leaf Storm is a rather realistic book. In the first author's novel we can certainly find a pattern that will be...