Význam dítěte pro rodinu v proměnách času
Meaning of a child for family over changing times
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52258Identifiers
Study Information System: 115222
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Consultant
Uhlířová, Jana
Referee
Opravilová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rodina, dětství, dítě předškolního věku, potřeby dítěte, hodnota dítěteZáměrem diplomové práce bylo reflektovat pojetí dítěte v historické perspektivě s důrazem na poznání měnících se podmínek současného dětství s cílem hlubšího porozumění dnešnímu dítěti předškolního věku. V teoretické části jsme sledovali především proměny pojímání hodnoty dítěte a dětství v různých historických epochách (od počátku dějin lidstva až po současnost), přínos dítěte pro rodinu z hlediska jejích funkcí a vliv dítěte na život jednotlivých členů rodiny. Praktická část byla realizována jako kvalitativní výzkum (prostřednictvím písemných úvah o dětství, rozhovorů o rodině, dětských kreseb a tvořivé dílny v mateřské škole) a představovala aktuální sondu do světa předškolních dětí z pohledu rodičů, prarodičů i samotných dětí. Z písemných úvah, rozhovorů a radostné atmosféry tvořivé dílny v mateřské škole vyplývá, že současní rodiče a prarodiče si svých dětí vysoce cení jako významné životní hodnoty: děti představují smysl jejich života, přinášejí jim citové uspokojení a jistotu, přispívají k jejich stimulaci, činorodosti a rozvoji, znamenají reflexi jejich vlastního života, jsou pro ně radostí i starostí zároveň a napomáhají kontinuitě jejich života ve vztahu k budoucnosti i minulosti. Podle většiny rodičů a prarodičů se dětství v průběhu posledních několika desetiletí výrazně proměnilo. V...
The aim of the thesis is to reflect the concept of the child in a historical perspective with an emphasis on recognizing the changing conditions of contemporary childhood with the goal of attaining a deeper understanding of today's pre-school child. In the theoretical section we primarily examined the changes in the way children and childhood have been valued in various historical periods (from the beginning ofhuman history to the present), the contribution of children to the family with respect to their function and impact of children on the lives of individual family members. The practical section consisted of qualitative research (written reflections on childhood, interviews with families, children's drawings and creative workshops), representing a current survey of the world of pre-school children from the perspective of parents, grandparents and children themselves. The written reflections, interviews and joyful atmosphere of the creative workshops in pre-schools indicate that contemporary parents and grandparents value their children highly as an extremely important part of their lives: children give meaning to their lives, provide emotional satisfaction and security, stimulate and promote creativity and development, act as a reflection of their own lives, are both a source of joy and...