Role pánských lifestylových časopisů na českém mediálním trhu se zaměřením na časopis Maxim
Role of the Men's Lifestyle Magazines on the Czech Media Market with Focus on the Maxim
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52210Identifiers
Study Information System: 111856
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Vochocová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
pánské lifestylové časopisy, časopisy životního stylu pro muže, Maxim, analýza diskurzu, Teun A. van Dijk, humor, ironieKeywords (English)
men's lifestyle magazines, Maxim, discourse analysis, Teun A. van Dijk, humour, ironyDiplomová práce "Role pánských lifestylových časopisů na českém mediálním trhu se zaměřením na časopis Maxim" se zabývá analýzou pěti českých lifestylových magazínů pro muže, které se v České republice vyprofilovaly v roce 2011 - Playboyem, Esquirem, FHM, ForMenem a Maximem. Práce začíná krátkým představením historie tohoto nového typu časopisů v České republice a poté pokračuje výčtem hlavních charakteristik pěti zmíněných magazínů, a to z hlediska obsahu, jazyka a grafického zpracování. Zvláštní pozornost je věnována časopisu Maxim, který je dlouhodobě nejúspěšnějím zástupcem segmentu. Prostřednictvím diskurzivní analýzy v pojetí Teuna A. van Dijka se práce zaměřuje na pět jevů, které vytvářejí specifický charakter diskurzu časopisu. Mezi tyto atributy patří ambivalentní postoj ke konceptu tradičního "hrdinského" mužství, způsob, jakým Maxim komunikuje se svými čtenáři, role humoru (zejména ironie) a způsob, jakým časopis nahlíží na homosexuály a ženy. Na konkrétních příkladech práce ukazuje, že základem diskurzu časopisu je sexistická ideologie.
The thesis "Role of the Men's Lifestyle Magazines in the Czech Media Market with Focus on the Maxim Magazine" deals with the analysis of five lifestyle magazines for men situated in the Czech Republic in 2011 - Playboy, Esquire, FHM, ForMen, and Maxim. The thesis begins with a brief introduction into the history of the studied magazines in the Czech Republic and further examines them from the content, language, and graphics perspective. Special attention is dedicated to Maxim as it is the most successful magazine in the segment. With the help of the discourse analysis in the interpretation of Teun A. van Dijk the work focuses on five categories that characterize the magazine discourse: the ambivalent approach to the traditional "heroic" masculinity, the way Maxim communicates with its readers, the role of humour (especially irony) and the magazine's view on homosexuals and women. The thesis demonstrates the ideological - sexist - base of the Maxim discourse with the support of demonstrative examples.