Metaforičnost partnerských pojmenování
Metaphors in Partners' Calling
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52146Identifikátory
SIS: 117324
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chejnová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
12. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
onomastika, antroponomastika, propria, partnerská pojmenování, kognitivní lingvistika, kognitivní věda, metafora, konceptuální teorie metafory, teorie konceptuálních schémat, frazeologie, konceptualizace, kategorizace, jazykový obraz světa, antropocentrismusKlíčová slova (anglicky)
onomastics, anthropo-onomastics, proper names, partners' naming, cognitive linguistics, cognitive science, metaphor, conceptual metaphor theory, phraseology, conceptualization, categorization, language image of world, anthropocentrismDiplomová práce Metaforičnost partnerských pojmenování se na základě dotazníkového průzkumu zabývá projevy metaforičnosti v partnerských pojmenováních. Nejprve je vymezeno místo partnerských pojmenování v onomastice a je podána jejich obecná jazyková charakteristika. Dále jsou představeny hlavní myšlenky kognitivní lingvistiky, zejména teorie konceptuální metafory, která je základem pro rozbor a interpretaci metaforičnosti jednotlivých partnerských pojmenování. Ta jsou rozdělena do několika sémantických skupin, v jejichž kontextu jsou jednotlivá partnerská pojmenování analyzována.
Diploma thesis Figurativeness of denominations in a partnership based on a questionnare survey deals with a discourse of figurative denominations in partnerhips. Firstly, the position of partnership denominations within the field of onomastics is defined and a general language characteristics of these denomations is presented. Further on, the main ideas from cognitive linguistics are presented, especially the conceptual metaphor theory which has been the basis for an analysis and interpretation of partnership denominations. These have been divided into several semantical groups in the context of which the partnership denominations are being analysed.