Metaforičnost partnerských pojmenování
Metaphors in Partners' Calling
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52146Identifiers
Study Information System: 117324
CU Caralogue: 990015962020106986
Collections
- Kvalifikační práce [19970]
Author
Advisor
Referee
Chejnová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
onomastika, antroponomastika, propria, partnerská pojmenování, kognitivní lingvistika, kognitivní věda, metafora, konceptuální teorie metafory, teorie konceptuálních schémat, frazeologie, konceptualizace, kategorizace, jazykový obraz světa, antropocentrismusKeywords (English)
onomastics, anthropo-onomastics, proper names, partners' naming, cognitive linguistics, cognitive science, metaphor, conceptual metaphor theory, phraseology, conceptualization, categorization, language image of world, anthropocentrismDiplomová práce Metaforičnost partnerských pojmenování se na základě dotazníkového průzkumu zabývá projevy metaforičnosti v partnerských pojmenováních. Nejprve je vymezeno místo partnerských pojmenování v onomastice a je podána jejich obecná jazyková charakteristika. Dále jsou představeny hlavní myšlenky kognitivní lingvistiky, zejména teorie konceptuální metafory, která je základem pro rozbor a interpretaci metaforičnosti jednotlivých partnerských pojmenování. Ta jsou rozdělena do několika sémantických skupin, v jejichž kontextu jsou jednotlivá partnerská pojmenování analyzována.
Diploma thesis Figurativeness of denominations in a partnership based on a questionnare survey deals with a discourse of figurative denominations in partnerhips. Firstly, the position of partnership denominations within the field of onomastics is defined and a general language characteristics of these denomations is presented. Further on, the main ideas from cognitive linguistics are presented, especially the conceptual metaphor theory which has been the basis for an analysis and interpretation of partnership denominations. These have been divided into several semantical groups in the context of which the partnership denominations are being analysed.