Subject - Verb Concord and pronominal reference after collective nouns in British and American English
Shoda a odkazovací prostředky po kolektivech v britské a americké angličtině
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51923Identifiers
Study Information System: 125278
Collections
- Kvalifikační práce [20640]
Author
Advisor
Referee
Popelíková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kolektivum, shoda podle významu, shoda podle formy, shoda po kolektivech, shoda se zájmeny, shoda se slovesy, britská angličtina, americká angličtinaKeywords (English)
collective noun, notional agreement, grammatical agreement, concord with collective nouns, pronominal concord, verbal concord, British English, American EnglishTato práce se zabývá shodou podmětu a přísudku po kolektivech v britské a americké angličtině. Co se týče shody, je zkoumána jak shoda se slovesem, tak i shoda s odkazovacími prostředky. První teoretická část práce popisuje shodu po kolektivech s přihlédnutím k rozdílům mezi dvěma hlavními variantami angličtiny. Druhá část práce popisuje metodu vzorkování, při které byly vyjmuty celkem 4 vzorky z korpusů British National Corpus (reprezentující britskou angličtinu) a Corpus of Contemporary American English (reprezentující americkou angličtinu). Z korpusu BNC byl vyňat vzorek č. 1 s 25 výskyty kolektiva FAMILY a vzorek č. 2 s 25 výskyty kolektiva STAFF. Dle stejného postupu byl z korpusu COCA vyňat vzorek č. 3 s 25 výskyty kolektiva FAMILY a vzorek č. 4 s 25 výskyty kolektiva STAFF. Analytická část zahrnuje popis a analýzu jednotlivých vzorků. Ze vzorků britské angličtiny se dá říci, že kolektivum FAMILY se používá jako singulár i jako plurál podle toho, zda převládá představa jedince, nebo celé skupiny. Naopak tomu bylo u kolektiva STAFF, které se častěji vyskytovalo plurálových konstrukcích. V americké angličtině převládal u obou vzorků singulár, přesto se objevilo značné množství plurálové shody, především u kolektiva STAFF.
This thesis is concerned with subject-verb agreement with collective nouns in British and American English. The thesis deals with verbal as well as with pronominal agreement. The first part of the thesis gives theoretical background of concord with collective nouns with respect to differences between the two major varieties of English. The second part of the thesis describes the sampling method by which 4 samples have been excerpted from British National Corpus (representing British English) and Corpus of Contemporary American English (representing American English). Sample 1.containing 25 instances of the collective noun FAMILY and sample 2. containing 25 instances of the collective noun STAFF have been excerpted from BNC. Following the same method, two samples have been excerpted from COCA - sample 3. containing 25 instances of the collective noun FAMILY and sample 4. containing 25 instances of the collective noun STAFF. The analytical part includes description and analysis of individual samples. The samples of British English have shown that the collective noun FAMILY is used in the singular or in the plural depending on whether individual members or the whole group is regarded. On the contrary, the collective noun STAFF occurred more frequently in plural constructions. In American English the...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Syntaktický vztah shody (se zvláštním zřetelem ke shodě predikátu se subjektem)
Defence status: DEFENDEDKlimešová, Petra (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Date of defense: 31. 1. 2011Anotace: Tato práce se zabývá syntaktickým vztahem shody přísudku s podmětem a jejími konkrétními případy. Teoretická část práce popisuje pojem "shoda" především podle tradičního závislostního pojetí, vymezuje jej a určuje ... -
Zkušenost zprostředkovaného učení v interakcích rodičů a dětí
Defence status: DEFENDEDŠinkner, Filip (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019)Date of defense: 27. 5. 2019Předkládaná diplomová práce představuje návrh nástroje, který by sloužil k analýze zkušenosti zprostředkovaného učení (Mediated learning experience - "MLE") v interakcích rodičů a dětí v mladším školním věku. První kapitola ... -
Přibližná shoda znakových řetězců a její aplikace na ztotožňování metadat vědeckých publikací
Defence status: DEFENDEDDobiášovský, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Date of defense: 8. 6. 2020The thesis explores the application of approximate string matching in scientific publication record linkage process. An introduction to record matching along with five commonly used metrics for string distance (Levenshtein, ...