Vztah hudby a textu v písňových skladbách 15. století
The Relationship of Music and Word in the 15th Century Songs
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50985Identifiers
Study Information System: 89218
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Baťa, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kodex Speciálník, píseň, cantio, kontrafaktum, Cristus surrexit, Omnes una voce, Magnum miraculumKeywords (English)
Codex Speciálník, song, contrafactum, Cristus surrexit, Omnes una voce, Magnum miraculumPísňovými skladbami v českých hudebních pramenech v 15. století se již v 80. letech zabývala Dagmar Vanišová a později její práci částečně zrevidovala Jitka Petrusová. S ohledem na nové poznatky je pravděpodobné, že mnoho skladeb považovaných dříve za latinské cantiones může být světského původu. Má práce si klade za cíl zrevidovat vybrané skladby z Kodexu Speciálník s přihlédnutím k problematice vztahu slova a hudby. Součástí bude jejich transkripce, analýza a rovněž zasazení do dobového kontextu.
The polyphonic songs from the 15th-century Czech manuscript Codex Speciálník were studied allready in 1980s and 1990s by Dagmar Vanišová and Jitka Petrusová. In the context of actual research, the former interpretation of songs with Latin sacred texts (understood as cantiones) needs a revision. In my study, I am discussing problems concerning the relationship of music and words within individual compositions and in the context of the period musical culture.