Vztah hudby a textu v písňových skladbách 15. století
The Relationship of Music and Word in the 15th Century Songs
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50985Identifikátory
SIS: 89218
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Baťa, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kodex Speciálník, píseň, cantio, kontrafaktum, Cristus surrexit, Omnes una voce, Magnum miraculumKlíčová slova (anglicky)
Codex Speciálník, song, contrafactum, Cristus surrexit, Omnes una voce, Magnum miraculumPísňovými skladbami v českých hudebních pramenech v 15. století se již v 80. letech zabývala Dagmar Vanišová a později její práci částečně zrevidovala Jitka Petrusová. S ohledem na nové poznatky je pravděpodobné, že mnoho skladeb považovaných dříve za latinské cantiones může být světského původu. Má práce si klade za cíl zrevidovat vybrané skladby z Kodexu Speciálník s přihlédnutím k problematice vztahu slova a hudby. Součástí bude jejich transkripce, analýza a rovněž zasazení do dobového kontextu.
The polyphonic songs from the 15th-century Czech manuscript Codex Speciálník were studied allready in 1980s and 1990s by Dagmar Vanišová and Jitka Petrusová. In the context of actual research, the former interpretation of songs with Latin sacred texts (understood as cantiones) needs a revision. In my study, I am discussing problems concerning the relationship of music and words within individual compositions and in the context of the period musical culture.