Arimaa challenge - comparission study of MCTS versus alpha-beta methods
Arimaa challenge - comparission study of MCTS versus alpha-beta methods
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50624Identifiers
Study Information System: 105646
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Hric, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
7. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Arimaa, Monte Carlo Tree Search, alpha, beta, abstraktní strategická hraKeywords (English)
Arimaa, Monte Carlo Tree Search, alpha, beta, abstract strategy gameVe světě šachových programů je považováno AlphaBeta prohledávání za nejvíce úspěšné, na druhou stranu ve světě Go je to Monte Carlo Tree Search. Hra Arimaa je podobná jak Go tak šachům, ale zatím se nestalo, že by se objevil úspěšný hrající program používající Monte Carlo Tree Search. Hlavním úkolem této práce je porovnat schopnosti Monte Carlo Tree Search a AlphaBeta prohledávání, když oba algoritmy budou používat stejnou ohodnocovací funkci.
In the world of chess programming the most successful algorithm for game tree search is considered AlphaBeta search, however in game of Go it is Monte Carlo Tree Search. The game of Arimaa has similarities with both Go and Chess, but there has been no successful program using Monte Carlo Tree Search so far. The main goal of this thesis is to compare capabilities given by Monte Carlo Tree Search algorithm and AlphaBeta search, both having the same evaluation function, in the game of Arimaa.