Analýza vlivu podprahových signálů a efektu primingu na zpracování informací
Analysis of the impact of subliminal signals and priming effect in information processing
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50338Identifiers
Study Information System: 97055
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Čadil, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
podprahové vnímání, signály, podprahová reklama, priming, přenos informací, zpracování informacíKeywords (English)
subliminal perception, signals, subliminal advertising, priming, information transfer, information processingPráce pojednává o možnostech podprahového vlivu na lidskou mysl. V první části jsou vysvětleny související pojmy z kognitivní psychologie, práh vědomí a smyslový práh s ohledem na tématiku. V dalších kapitolách je objasněno fungování podprahového vnímání, podprahové podněty jsou primárně rozděleny na audiální a vizuální. Ty jsou následovány výčtem a popisem experimentů či příkladů z praxe a běžného života od starověkého Řecka po současnost. Další kapitola pojednává o primingu a příkladech jeho využití. Poté je popsán princip podprahových reklam a product placementu a jejich místo v legislativě v českém prostředí; opět je vše doloženo mnohými příklady. Na samém konci práce se autor subjektivně pozastavuje nad celkovou situací a snaží se ji zhodnotit.
The work is about possibilities of subliminal influence on the human mind. The first section explains the basic concepts of cognitive psychology, which is related to subliminal perception, threshold of consciousness and sensory threshold, with regard to the theme. In subsequent chapters is explained the operation of subliminal perception, subliminal stimuli are primarily divided into audible and visual. These are followed by a list and description of experiments and examples from practice and everyday life from ancient Greece to the present. The next chapter is about priming and examples of its use. After the principle of subliminal advertising and product placement is described and their place in legislation in the Czech republic; everything is documented by many examples. At the end of the work, the author demurs to the overall situation and tries to evaluate it.