Význam včasného rozpoznání dyskalkulie
The Importance of Timely Diagnosis of Dyscalculia
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50099Identifiers
Study Information System: 93017
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Počtová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
7. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku diagnostiky dyskalkulie, jejímž cílem je upozornit na důsledky pozdního diagnostikování dyskalkulie pro dítě a jeho okolí. Práce obsahuje teoretické informace o dyskalkulii a diagnostice a výukových metodách. Součástí práce je pět případů pozdně diagnostikované dyskalkulie, kazuistika, zhodnocení důsledků pozdní diagnostiky pro dítě a jeho okolí. Práce srovnává rozdíly ve vývoji dítěte s včas a pozdě diagnostikovanou dyskalkulií a nastínila možnosti nápravy. V práci je uveden výzkum respondentů o povědomí o pojmu dyskalkulie a dostupností informovaností o něm a zároveň výzkum četnosti pojmu dyskalkulie versus dyslexie v nedostupnějším současném masmédiu. Záměrem práce je upozornění na nedostatečnou informovanost o tématu dyskalkulie jak u pedagogů, tak u nepedagogické veřejnosti, shrnutí důsledků a nastínění možných zdrojů zlepšení.
The bachelor work is focused on diagnosing dyscalculia. Its aim is to highlight the consequences of the late diagnosis of dyscalculia for a child and its relatives. The work includes information about dyscalculia, its diagnosis and teaching methods. The work contains five cases of late diagnosing of dyscalculia, case studies, an evaluation of the consequences of the late diagnosis for the child and its relatives. There is also a comparison of the differences in the development of the child with early and late diagnosed dyscalculia and outlined remedies. The work includes the research about the awareness of dyscalculia and an information availability about it. There is a research of a frequency of the term dyslexia vs. dyscalculia in contemporary mass media too. The aim is to notice the lack of awareness of dyscalculia among teachers and non-teaching public, a summary outlining the implications and potential sources of improvement.