dc.contributor.advisor | Kolářová, Růžena | |
dc.creator | Žák, Vojtěch | |
dc.date.accessioned | 2018-11-30T11:24:35Z | |
dc.date.available | 2018-11-30T11:24:35Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/4984 | |
dc.description.abstract | This thesis deals with acquisition and evaluation of parameters of the physics tuition quality at high schools. Mapping the existing approaches to the education quality and tuition quality, the work includes also description of the progress and results of an expert investigation, contributing to creation of a new technique for monitoring the physics tuition and assessing its quality. Following chapters describe details of the research assessing the quality of the physics tuition performed by ten teachers at seven Prague high schools, discussing the validity and reliability of the technique created. Within the thesis, didactic preparation has been elaborated based on results of the research, usable for teaching the physical topic titled "Energy and Conservation Laws in Mechanics". I have taught this topic and the tuition has been assessed using the new technique. The thesis includes also a manual for future users of the monitoring and assessment technique. | en_US |
dc.description.abstract | Tato disertační práce se zabývá zjišťováním a posuzováním parametrů kvality výuky fyziky na gymnáziu. Práce mapuje současné přístupy ke kvalitě vzdělávání a kvalitě výuky a dále popisuje průběh a výsledky expertního šetření, které přispěly k vytvoření vlastní techniky pozorování výuky fyziky a posuzování její kvality. V dalším je popsána realizace výzkumu, při kterém byla posuzována kvalita výuky fyziky deseti učitelů na sedmi pražských gymnáziích, a je diskutována validita a reliabilita vytvořené techniky. V rámci práce byla také na základě výsledků výzkumu vytvořena didaktická příprava výuky fyzikálního tématu s názvem "Energie a zákony zachování v mechanice", kterou jsem odučil a jejíž výuka byla také posuzována pomocí vytvořené techniky. Součástí práce je také manuál pro budoucí uživatele vytvořené techniky pozorování a posuzování. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.title | Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2006 | |
dcterms.dateAccepted | 2006-12-20 | |
dc.description.department | Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Physics Education | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 41063 | |
dc.title.translated | Assessment of Physics Tuition Quality Parametrs | en_US |
dc.contributor.referee | Svoboda, Emanuel | |
dc.contributor.referee | Janík, Tomáš | |
dc.identifier.aleph | 000869361 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Obecné otázky fyziky | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General aspects of physics | en_US |
thesis.degree.program | Physics | en_US |
thesis.degree.program | Fyzika | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Obecné otázky fyziky | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General aspects of physics | en_US |
uk.degree-program.cs | Fyzika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Physics | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Tato disertační práce se zabývá zjišťováním a posuzováním parametrů kvality výuky fyziky na gymnáziu. Práce mapuje současné přístupy ke kvalitě vzdělávání a kvalitě výuky a dále popisuje průběh a výsledky expertního šetření, které přispěly k vytvoření vlastní techniky pozorování výuky fyziky a posuzování její kvality. V dalším je popsána realizace výzkumu, při kterém byla posuzována kvalita výuky fyziky deseti učitelů na sedmi pražských gymnáziích, a je diskutována validita a reliabilita vytvořené techniky. V rámci práce byla také na základě výsledků výzkumu vytvořena didaktická příprava výuky fyzikálního tématu s názvem "Energie a zákony zachování v mechanice", kterou jsem odučil a jejíž výuka byla také posuzována pomocí vytvořené techniky. Součástí práce je také manuál pro budoucí uživatele vytvořené techniky pozorování a posuzování. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with acquisition and evaluation of parameters of the physics tuition quality at high schools. Mapping the existing approaches to the education quality and tuition quality, the work includes also description of the progress and results of an expert investigation, contributing to creation of a new technique for monitoring the physics tuition and assessing its quality. Following chapters describe details of the research assessing the quality of the physics tuition performed by ten teachers at seven Prague high schools, discussing the validity and reliability of the technique created. Within the thesis, didactic preparation has been elaborated based on results of the research, usable for teaching the physical topic titled "Energy and Conservation Laws in Mechanics". I have taught this topic and the tuition has been assessed using the new technique. The thesis includes also a manual for future users of the monitoring and assessment technique. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyziky | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990008693610106986 | |