Informační gramotnost ve zdravotnictví: se zaměřením na rozvoj informační gramotnosti pacientů
Health information literacy: focusing on patients' information literacy development
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49687Identifikátory
SIS: 97103
Katalog UK: 990013913220106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dombrovská, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
19. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Informační gramotnost ve zdravotnictví, Pacienti, Zdravotnické informace, Kvalita, Hodnocení, Spojené státy americké, Americké aktivity, Asociace a organizace, České aktivity, VýzkumKlíčová slova (anglicky)
Health information literacy, Patients, Health information, Evaluation, Quality, United States of America, American activities, Associations, Organisations, Czech activities, SurveyDiplomová práce je zaměřena na aplikaci konceptu informační gramotnosti ve zdravotnictví se zaměřením na informační gramotnost pacientů. V úvodu jsou stručně představeny modely systémů zdravotní péče v Česku a v USA s ohledem na jejich rozdílný dopad na aktivní participaci pacientů na zdravotní péči. Další část práce je zaměřena na předpoklady pro rozvoj konceptu informační gramotnosti ve zdravotnictví s důrazem na podrobný terminologický rozbor tohoto konceptu. Jádro práce spočívá v popisu, analýze a zhodnocení vybraných aktivit amerických asociací a organizací. Poslední část práce je zaměřena na výběr vhodné aktivity pro implementaci v českém prostředí a výzkum ve vybraných českých odborných knihovnách orientovaný na stav aktivit pro rozvoj informační gramotnosti v Česku a možnost implementace vybrané aktivity v praxi.
This diploma thesis deals with the application of the information literacy concept in the healthcare, focusing on patients' information literacy development. Firstly, the Czech and U. S. model of health care system are briefly introduced with regard to their different impact on patiets' active participation in health care. Subsequently, preconditions for the emergence and development of the concept of health information literacy are described with emphasis on the terminology. The core of the thesis is focused on the description, analysis, and evaluation of selected activities of U. S. professional associations and organisations. The last part is aimed at selection of the appropriate activity for implementation in the Czech context and at the survey in the selected Czech professional libraries, which is oriented at the state of activities for information literacy development and implementation of selected activity.
