Informační gramotnost ve zdravotnictví: se zaměřením na rozvoj informační gramotnosti pacientů
Health information literacy: focusing on patients' information literacy development
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49687Identifiers
Study Information System: 97103
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Dombrovská, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
19. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Informační gramotnost ve zdravotnictví, Pacienti, Zdravotnické informace, Kvalita, Hodnocení, Spojené státy americké, Americké aktivity, Asociace a organizace, České aktivity, VýzkumKeywords (English)
Health information literacy, Patients, Health information, Evaluation, Quality, United States of America, American activities, Associations, Organisations, Czech activities, SurveyDiplomová práce je zaměřena na aplikaci konceptu informační gramotnosti ve zdravotnictví se zaměřením na informační gramotnost pacientů. V úvodu jsou stručně představeny modely systémů zdravotní péče v Česku a v USA s ohledem na jejich rozdílný dopad na aktivní participaci pacientů na zdravotní péči. Další část práce je zaměřena na předpoklady pro rozvoj konceptu informační gramotnosti ve zdravotnictví s důrazem na podrobný terminologický rozbor tohoto konceptu. Jádro práce spočívá v popisu, analýze a zhodnocení vybraných aktivit amerických asociací a organizací. Poslední část práce je zaměřena na výběr vhodné aktivity pro implementaci v českém prostředí a výzkum ve vybraných českých odborných knihovnách orientovaný na stav aktivit pro rozvoj informační gramotnosti v Česku a možnost implementace vybrané aktivity v praxi.
This diploma thesis deals with the application of the information literacy concept in the healthcare, focusing on patients' information literacy development. Firstly, the Czech and U. S. model of health care system are briefly introduced with regard to their different impact on patiets' active participation in health care. Subsequently, preconditions for the emergence and development of the concept of health information literacy are described with emphasis on the terminology. The core of the thesis is focused on the description, analysis, and evaluation of selected activities of U. S. professional associations and organisations. The last part is aimed at selection of the appropriate activity for implementation in the Czech context and at the survey in the selected Czech professional libraries, which is oriented at the state of activities for information literacy development and implementation of selected activity.