Major Zeman: Verbální vyprávění a film
"Major Zeman": Comparative analysis of verbal narratives and TV serial presentations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49364Identifikátory
SIS: 93942
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Činátlová, Blanka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
22. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
major Zeman, povídka, film, verze, Jiří Procházka, Jiří Sequens, televizní seriál, fikční svět, obraz světa, ideologie, třídní boj, SNBKlíčová slova (anglicky)
major Zeman, tale, film, version, Jiří Procházka, Jiří Sequens, TV serial, fictional world, picture of the world, ideology, class struggle, "SNB"Diplomová práce Major Zeman: Verbální vyprávění a film se zabývá srovnáním dvou narativních médií, které zpodobňují zemanovský příběh: literárními povídkami Jiřího Procházky a jejich realizacemi ve formě televizního seriálu. Z postupné analýzy jednotlivých verzí vyvstaly faktory ovlivňující výslednou podobu těchto realizací. Jedná se o vnější zásahy způsobené vedením televize a odbornými poradci, stejně jako vzájemnou rivalitou tvůrců seriálu. Svou roli dále sehrálo televizní zaměření na diváka a Procházkovy literární ambice překročit hranice detektivního žánru. Výsledkem jsou dva rozdílně pojaté fikční světy. Ten povídkový, postavený na mýtotvorném principu, se jeví jako koherentní, spojený jednotící ideologickou linií. Oproti tomu obraz světa budovaný filmem je rozptýlený, často založený i na protimluvech.
The diploma thesis "Major Zeman": Comparative analysis of verbal narratives and TV serial presentations deals with two narrative media that depict the Zeman's story: a literary narrative by Jiří Procházka and its realization as TV series. Factors affecting the resulting form of both versions were identified by means of a gradual analysis of each of the versions. These factors were external interventions made by a management of a TV company and by its professional advisors as well as a mutual rivality of producers of the series. A focus to a TV audience and a literary ambition of Procházka, who attempted to step over the boundaries of a crimi genre, played their roles as well. These all resulted in two differently conceived fiction worlds. The narrative world, built on a myth-building principle, appears to be coherent, joined by an unifying ideological line. On the contrary, the TV series world appears to be scattered.