Problematika výchovného procesu traumatizovaných dětí v systému SOS dětských vesniček
The issue of the educational process of traumatized children in the SOS system children's Villages
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49036Identifiers
Study Information System: 112049
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Schõnfelderová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
22. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Formy náhradní péče, ústavní výchova, dětský domov, náhradní rodinná péče, pěstounskápéče, SOS dětská vesnička, komplexní vývojové trauma, týrání, zanedbávání, zneužívání, deprivace, dítě a jeho potřeby, výchovný stylKeywords (English)
Forms of alternative care, institutional care, children's home, substitute family care, foster care, SOS Children's Village, a complex developmental trauma, abuse, deprivation, and child needs, parenting styleKlíčová slova Formy náhradní péče, ústavní výchova, dětský domov, náhradní rodinná péče, pěstounská péče, SOS dětská vesnička, komplexní vývojové trauma, týrání, zanedbávání, zneužívání, deprivace, dítě a jeho potřeby, výchovný styl. Resumé Diplomová práce se zabývá charakteristikou komplexního vývojového traumatu jako jednou z příčin umisťování dětí do náhradní péče. V diplomové práci je popsán systém náhradní péče v České republice a specifika výchovného prostředí a výchovného procesu v SOS dětských vesničkách. Součástí je srovnání některých faktorů výchovných podmínek dětského domova a SOS dětské vesničky. Popisné studie jsou konkrétními příběhy dětí, které prošly systémem náhradní péče.
Key words Forms of alternative care, institutional care, children's home, substitute family care, foster care, SOS Children's Village, a complex developmental trauma, abuse, deprivation, and child needs, parenting style. Summary This diploma work deals with the characterization of complex development trauma as the cause of placing children in foster care. The diploma work describes the foster care system in the Czech Republic and the specifics educational environment and educational process in the SOS Children's Villages. Includes a comparison of some factors and circumstances of educational conditions children's home and SOS Children's Village. Descriptive studies are concrete stories of children who passed the foster care system. 2