Ověření účinnosti Překlenovací učebnice Ladislava Daniela v praxi
Verify the effectiveness of Ladislav Daniel's "Bridge Book for 2nd primary school" in practise
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48646Identifiers
Study Information System: 99554
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Veverková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Ladislav Daniel, hudební výchova, metodika, výuka hudební výchovy, učebnice, Překlenovací učebnice, druhý stupeň základní školy, zpěv, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovyKeywords (English)
Ladislav Daniel, music, metodology, teaching Music, textbook, Bridge Book, 2nd Primary Schoul, singing, Ministry of Education, Youth and SportsAutorský abstrakt Ve své diplomové práci jsem se věnovala experimentálnímu ověření účinnosti Danielovy Překlenovací učebnice, která má za úkol srovnat nedostatky a mezery v hudebních dovednostech žáků na druhém stupni způsobené hodinami hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Průzkum jsem realizovala v šestých třídách jedné pražské základní školy, kde jsem v tomto roce vyučovala hudební výchovu. Stav hudebních dovedností žáků mě přiměl vyzkoušet Danielovu Překlenovací učebnici a alespoň trochu vrátit hudební výchovu mezi "živé předměty". Před samotným průzkumem jsem provedla vstupní prověrku hudebnosti v experimentální i kontrolní skupině, prostudovala Danielovu metodiku hudební výchovy, učebnice včetně metodických příruček a analyzovala Překlenovací učebnicí a k ní náležící Metodickou příručku. Na základě poznatků z této četby jsem vypracovala plán učiva jednotlivých hodin včetně metodických postupů. Zpočátku kritické chování žáků při "nových" hodinách hudební výchovy se brzy změnilo ve velice aktivní. Žáky hodiny bavily a těšili se na ně. Po každé hodině odcházeli s nějakým novým poznatkem, dovedností, které si hned v následující hodině zopakovali a přidali nové. Dokázali se ztotožnit s učebnicí a pracovat s ní. Po pěti měsících výuky podle Danielovy Překlenovací učebnice mohu tvrdit, že...
Author abstract In my thesis I pursued verify the effectiveness of Ladislav Daniel's "Bridge book for 2nd Primary School" in practise. This textbook had the task to compare the dificiencies and gaps in the music skills of students 2nd Primary School, which become from the music lessons at 1st Primary school. I realized my exploration in the 6th classes of one Prague school, where I have been this year teach music. The status of the music skills induced me to try Daniel's "Bridge book for 2nd Primary School" and return the music lessons between "living subject". Before my exploration I had to realized the initial review in the experimental group and in the control group too, read up Daniel's methodology of music education, textbooks with its methodological guide and analyzed Bridge book for 2nd Primary School with its methodological guide. Pursuant these books I worked out the studing plan of each lesson with methodological steps. At the beginning of the experimental teaching students accesed the lessons very critical. But in a short time they became very active. They carried away new skills and knowledge from each lesson, which they could used and repeat in the next lesson and learn some new. They accept the Bridge book and work with it. After five months of teaching with Daniel's Bridge book I can say,...