Pojetí průřezových témat v přírodovědných předmětech na střední škole.
Conception of cross-curricular subjets in natur science subjects at secondary school.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48498Identifiers
Study Information System: 66488
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Simonianová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools - Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
9. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
průřezová témata, rámcové vzdělávací programy, klíčové kompetence, Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostechKeywords (English)
cross curricular subjects, framework programme of education, key competences, Personal and social education, Environmental education, Education for european and global thinkingÚkolem současné školy již není vybavit žáky pouze vědomostmi a dovednostmi, ale také postoji a hodnotami. To je jedním z cílů tzv. průřezových témat, jež přinesla před několika lety realizovaná reforma školství. Pro mnohé učitele je však tato oblast stejně nová jako pro jejich žáky, a právě proto vznikla tato diplomová práce, která podává základní informace o průřezových tématech a nabízí možnosti, jakým způsobem je lze do výuky začlenit. Teoretická část se zaměřuje především na charakteristiku českých a zahraničních průřezových témat a na jejich vzájemné srovnání. Součástí výzkumné části jsou vytvořené praktické návrhy propojující průřezová témata s výukou přírodovědných předmětů, z nichž byly některé ověřeny v praxi. Následovalo dotazníkové šetření, které zjišťovalo, jaký je postoj středoškolských studentů k průřezovým tématům a činnostem vedoucím k rozvíjení klíčových kompetencí. Studenti taktéž prostřednictvím dotazníku vyjadřovali svůj názor na vyučování, při němž byly praktické návrhy aplikovány. V závěru výzkumu došlo ke zpracování získaných výsledků, které byly následně porovnány s odbornou literaturou a názory autorky.
The task of contemporary education is not only to equip pupils with skills and knowledge, but to give them postures and values as well. That is one of the goals of the so-called cross-curricular subjects, which were brought by the education reformation accomplished several years ago. This area is as new for many teachers as it is for pupils and that is the reason why this master thesis was created. It provides basic information about cross-curricular subjects and supplies options for their practical implementation in the education. The theoretical section aims at the characterization of Czech and foreign cross-curricular subjects and their mutual comparison. The research section, among others, contains practical suggestions interconnecting the cross-curricular subjects with natural sciences education, and some of them have been verified in practice. Questionnaire survey follows, finding out the position of high school students towards the cross-curricular subjects and towards key-competence developing activities. Students also expressed their opinion on the practical suggestions application during education in this survey. In conclusion of the study, the observed results were evaluated and compared with the literature and author's opinions.