The use of lexical oppositeness in English internet advertising
Využití lexikální antonymie v anglické internetové reklamě
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47935Identifiers
Study Information System: 112501
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šaldová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
reklama, antonymie, lexikální opoziceKeywords (English)
advertising, antonymy, lexical oppositenessTato práce se zabývá tématem lexikální antonymie v diskurzu anglické reklamy. Cílem práce je identifikovat techniky jazyka reklamy na základě využití antonymie a popsat jejich manipulativní strategie. Práce se člení na dvě části. První část je teoretická a uvádí do problematiky jazyka reklamy a antonymie. Předkládá přístupy k definici reklamy, popisuje vliv výběru médií na jazyk reklamy a shrnuje principy reklamy. Zde jsou také představeny základní klasifikace opozit. Druhá část začíná popisem metodologie výzkumu a databáze reklamních textů, která byla pro účely této práce vytvořena. Následující kapitola popisuje distribuci jednotlivých tříd antonym ve zmíněné databázi a reklamní techniky na nich založené. V závěru se práce věnuje manipulativním strategiím popsaných technik.
The thesis deals with the relation of semantic opposition in the discourse of advertising. The aim of the thesis is to identify the techniques of advertising language based on the use of antonymy and describe their manipulative strategies. The thesis consists of two parts. The first is theoretical. It introduces the topics of advertising language and antonymy. It presents the views on definition of advertising, describes the influence of media on the language of advertising and summarizes the ba- sic advertising principles. Further, it defines antonymy and presents basic classification systems of opposites. Second part starts with the description of the research methodology and the database of advertisements created for the sake of the thesis. The following chapter analyses dis- tribution of classes of antonymy and describes individual advertising techniques and their manipulative force.