Didaktické inovace ve školní tělesné výchově - kreativně kooperační aktivity.
Didactic Innovations in School PE and Sport - Creative and Cooperative Activities.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4751Identifiers
Study Information System: 29368
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Tilinger, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Didaktické inovace ve školní tělesné výchově - kreativně kooperační pohybové aktivity Cíle práce: Cílem této práce je přinést nové poznatky o dopadu netradičních přístupů ve výuce tělesné výchovy na vztah žáků k pohybovým aktivitám, na míru spokojenosti s realizovanou náplní i na rozvoj individuálních schopností, dovedností, vědomostí i některých osobnostních rysů, tedy klíčových kompetencí ve smyslu reformy českého školství. Metoda: Výzkum porovnává dvě skupiny žáků, skupinu experimentální, ve které byly aplikovány kreativně kooperační pohybové aktivity a skupinu kontrolní, s tradiční výukou tělesné výchovy. K získání dat bylo využito pozorování, rozhovoru formou reflexe se žáky a dotazníkové metody. V dotazníku hodnotili žáci tradiční a inovované pojetí školní tělesné výchovy. Výsledky: Z vyhodnocení výsledků tohoto výzkumného šetření je patrné, že kreativně kooperační aktivity zvýšily zájem žákyň experimentální skupiny o školní i mimoškolní pohybové aktivity. Současně také podpořily rozvoj klíčových kompetencí žákyň - schopnosti přistupovat tvůrčím způsobem k řešení problémů. Uplatnění kooperace ve výuce pozitivně ovlivnilo školní klima a zlepšilo vztahy uvnitř kooperující skupiny. Klíčová slova: Tělesná výchova, žák, učitel, tvořivost, samostatnost, spolupráce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Title: Didactic Inovations in School Physical Education - Creative and Cooperational Activities Aim: The aim of this work is to bring new knowledge about the impact of innovative approaches in teaching physical education for pupils relationship to physical activities, to measure satisfaction with realized fillings and to develop individual abilities, skills, knowledge, and some personality traits, which are the key competencies within the meaning of Czech educational reform . Method: The research compares two groups of pupils, the experimental group in which they were applied creatively cooperative movement activities and the control group, with a traditional physical education. The data acquisition was used observation, interview form of reflection with students and questionnaire method. The questionnaire evaluated pupils traditional and innovative concept of physical education. results: The evaluation of the results of this research it is apparent that the creative cooperation activities have increased students' interest in the experimental group of school and extracurricular physical activities. At the same time promote the development of key competencies of students' - ability to creatively approach to solving problems. Applying cooperation in education positively affect the school climate and improve...