Show simple item record

Assessment centre - validity and other choosen characteristics of this method
dc.contributor.advisorBahbouh, Radvan
dc.creatorDoubková, Dagmar
dc.date.accessioned2017-03-27T12:31:41Z
dc.date.available2017-03-27T12:31:41Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/4616
dc.description.abstractMy final thesis is focused on the issue of Assessment Centre method (AC), its validity, contribution and objectivity. The selection of competences studied by this method is discussed here as well. Strong and weak sides of the method are described by the SWOT analysis and possible opportunities and threats are pointed out in the work. The structure and the implementation of the AC method as well as its opportunities and real use in practice are described in the theoretical part of the work. This part of the work is also focused on the particular methods used within the AC methods. The differences between the Assessment Centres and Development Centres are brought up here. The AC method is compared with the other procedures which are used for the selection and development of employees. Opportunities and limitations of the validity of the measurement are discussed in this part of the work. The practical part of the work is devoted to the comparison of the AC method with other methods of selection and evaluation conceming the contribution and objectivity. The data analyzed in this comparison have been collected from the interviews with 27 personnel. Four files describing the AC method from the point ofview ofthe weak and strong sides are based on the above mentioned interviews. The obtained files point out the...en_US
dc.description.abstractMěření validity v Assessment a Development centrech1 jsou velmi náročná. U Assessment center se téměř vždy jedná o jedinečné projekty, které mají sice podobný základ i strukturu, řídí se určitými pravidly a doporučeními, ale mají rozdílné cíle a zaměření, různý přístup hodnotitelů a složení i očekávání účastníků. Velké množství dat vypovídajících o validitě AC je získáno na základě metaanalýz. Výsledek metaanalýzy je však nakonec stejně ovlivněn tím, jak kvalitní AC se "obvykle" dělají, ale už nic nevypovídá o tom, jaké je to konkrétní AC, kterým se zabýváme a jemuž hodnotu vycházející z někým provedené metaanalýzy přisuzujeme. Zároveň jsem přesvědčena, že vhodně použité a profesionálně odvedené AC dokáže dodat informace, které jsou jinými metodami dosažitelné jen stěží nebo nejsou odhaleny vůbec. Chaoticky zorganizované a neprofesionálně odvedené AC se však může stát zdrojem demotivace, zbytečnou ztrátou času a ve svém konečném výsledku bezúčelným plýtváním peněz. Právě díky možnostem, ale i úskalím této metody považuji AC za velmi zajímavou a podnětnou metodu, které má smysl se věnovat.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleAssessment centrum - validita a další vybrané charakteristiky této metodycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-15
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId26746
dc.title.translatedAssessment centre - validity and other choosen characteristics of this methoden_US
dc.contributor.refereeRymeš, Milan
dc.identifier.aleph000625500
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMěření validity v Assessment a Development centrech1 jsou velmi náročná. U Assessment center se téměř vždy jedná o jedinečné projekty, které mají sice podobný základ i strukturu, řídí se určitými pravidly a doporučeními, ale mají rozdílné cíle a zaměření, různý přístup hodnotitelů a složení i očekávání účastníků. Velké množství dat vypovídajících o validitě AC je získáno na základě metaanalýz. Výsledek metaanalýzy je však nakonec stejně ovlivněn tím, jak kvalitní AC se "obvykle" dělají, ale už nic nevypovídá o tom, jaké je to konkrétní AC, kterým se zabýváme a jemuž hodnotu vycházející z někým provedené metaanalýzy přisuzujeme. Zároveň jsem přesvědčena, že vhodně použité a profesionálně odvedené AC dokáže dodat informace, které jsou jinými metodami dosažitelné jen stěží nebo nejsou odhaleny vůbec. Chaoticky zorganizované a neprofesionálně odvedené AC se však může stát zdrojem demotivace, zbytečnou ztrátou času a ve svém konečném výsledku bezúčelným plýtváním peněz. Právě díky možnostem, ale i úskalím této metody považuji AC za velmi zajímavou a podnětnou metodu, které má smysl se věnovat.cs_CZ
uk.abstract.enMy final thesis is focused on the issue of Assessment Centre method (AC), its validity, contribution and objectivity. The selection of competences studied by this method is discussed here as well. Strong and weak sides of the method are described by the SWOT analysis and possible opportunities and threats are pointed out in the work. The structure and the implementation of the AC method as well as its opportunities and real use in practice are described in the theoretical part of the work. This part of the work is also focused on the particular methods used within the AC methods. The differences between the Assessment Centres and Development Centres are brought up here. The AC method is compared with the other procedures which are used for the selection and development of employees. Opportunities and limitations of the validity of the measurement are discussed in this part of the work. The practical part of the work is devoted to the comparison of the AC method with other methods of selection and evaluation conceming the contribution and objectivity. The data analyzed in this comparison have been collected from the interviews with 27 personnel. Four files describing the AC method from the point ofview ofthe weak and strong sides are based on the above mentioned interviews. The obtained files point out the...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990006255000106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV