Prevence kriminality v rámci učiva na základních školách v ČR
Criminology prevention in the frame of primary school curriculum in Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46094Identifikátory
SIS: 107016
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Večerka, Kazimír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
19. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Prevence kriminality Výuka na základních školách Šikana Programy primární prevenceKlíčová slova (anglicky)
Criminology Prevention Primary School Education Bullying Primary Prevention ProgramsDiplomová práce pojednává o tom, jak je zajištěna prevence kriminality v rámci učiva na základních školách v ČR a jakou důležitost jí přikládají učitelé na ZŠ v Praze. V praktické části se práce věnuje poznatkům z kriminologie se zvláštním zaměřením na školní šikanu, koncepci Ministerstva práce a sociálních věcí k prevenci kriminality mládeže, její realizaci ve školních předmětech Občanská výchova a Člověk a jeho svět (srovnávací analýzou obsahu učebnic) a v přednáškách s besedou od policie a poskytovatelů programů primární prevence (srovnávací analýzou obsahu programů různých poskytovatelů) a uvádí příklady úspěšných programů prevence kriminality a šikany v zahraničí. V teoretické části se práce soustřeďuje na vyhodnocení kvantitativních dat z výzkumné sondy, jež zjišťovala, jakou míru důležitosti přikládají učitelé vybraných základních škol v Praze prevenci kriminality v rámci učiva a jak hodnotí její zajištění (tj. jaké se jim dostává metodické podpory v případě řešení situací s problémovými žáky). V závěru práce jsou navržena doporučení pro zvýšení efektivity prevence kriminality v rámci učiva na základních školách a návrhy na další výzkumy k této problematice.
This theses focuses on how the criminology prevention in the frame of primary school curriculum in Czech republic is organized and what importance do the primary school teachers in Prague attache to it. In the practical part, the theses addresses criminology knowledge, with special focus on bullying at school, Labour and Social Welfare Departement's stratégy on criminology prevention, it's implementation in school subject such as Citizenship Education and Human and it's World (throught comparative analyses of textbooks content), and criminology prevention in workshops of Policy and providers of primary prevention programs (throught comparative analyses of program contents). It also samples some uccessfull criminology prevention programs abroad. In theoretical part, the theses focuses on evaluation qvantitative datas of an exploring coil, which investigated what importance do the primary school teachers in Prague attache to criminology prevention in primary school curicullum and how they evaluate it's organization. As conclusion , some recommendations are mentioned for criminology prevention enhancement within primary school curriculum framework and proposals for further research within issue.