Analýza chování společensky odpovědných firem
Analysis of socially responsible corporate behavior
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45480Identifiers
Study Information System: 91467
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Hollmannová, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
19. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
společenská odpovědnost firem, podnikatelská etika, teorie zájmových skupin, CSR, etický kodexKeywords (English)
corporate social responsibility, business ethics, stakeholder theory, CSR, code of conductNásledující bakalářská práce analyzuje takové chování firem, které jde nad rámec je- jich ekonomického poslání a právních povinností. V první řadě je zkoumána ekonomická racionalita konceptu společenské odpovědnosti firem (CSR). Praktická část této práce analyzuje společensky odpovědné chování v České republice. Předmětem zkoumání je především souvislost oboru činnosti a typu vlastnictví českých firem s mírou jejich angažovanosti ve společensky odpovědných aktivitách. Potvrzuje se hypotéza, že nejvíce aktivní jsou zahraniční firmy z odvětví s nízkými mezními náklady a homogenním produktem. Dále je rozebírána struktura nákladů na firemní filantropii a jejich vývoj v čase, především v souvislosti s nedávnou ekonomickou krizí. Na základě dat českých společností je učiněno překvapivé pozorování, že náklady na filantropii nevykazují výraznou závislost na momentálním zisku firmy. Poslední dvě části práce jsou věnovány teoretickému modelu interakce mezi firmou a jejími zájmovými skupinami (stakeholdery). Pomocí nástrojů teorie her je dokázáno, že ani v nekonečně opakované hře mezi firmou a stakeholdery nemusí dojít k celospolečensky optimálnímu výsledku. Existence explicitně vyjádřených...
This bachelor thesis analyzes corporate behavior that goes beyond the firm's economic duties and legal obligations. First of all, it studies the economic rationality of the concept of Corporate Social Responsibility (CSR). The empirical part of this work analyzes soci- ally responsible behavior in the Czech Republic. Its main focus is the relationship between the firm's level of CSR engagement, the type of ownership and the kind of industry it operates in. It turns out that foreign companies with low marginal costs and a homoge- neous product are among the most active ones. Furthermore, the nature and the time trend of CSR expenses are examined, especially in relation to the recent economic crisis. A surprising conclusion is made that the level of expenditures on corporate philanthropy are not significantly influenced by firms' current profits. The last two parts are dedicated to a theoretical model of interaction between the firm and its stakeholders. Using the tools of game theory it is proven that even the infinitely repeated game usually yields a socially suboptimal result. However, the existence of official codes of conduct among firms can have a genuinely positive effect on the level of business ethics.