Využití nových médií v muzeologii
Use of new media in museology
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45376Identifiers
Study Information System: 94917
CU Caralogue: 990014720590106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Consultant
Kottová, Karina
Referee
Šlerka, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
6. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nová media, muzeum, interaktivita, neformální vzdělávání, Web. 2.0Keywords (English)
new media, museum, interactivity, non-formal education, Web 2.0Tato práce, propojuje praktický projekt revitalizace Muzea Frani Šrámka v Sobotce s dostupnou teorií. Popsány jsou tři teoretické oblasti - muzeum, vzdělávání a nová média. Historicky jsou muzea demokratickými vzdělávacími institucemi. V současné době, muzea využívají zejména principů neformálního vzdělávání, které přináší větší diverzitu v přístupu k učení. Nová média jsou vhodným prostředkem k obohacení a realizaci neformálního vzdělání v muzeu. Muzea využívají nová média v různých formách. Tato práce se zaměřuje na dva způsoby využití nových médií - technologický a obsahový, který vychází z jejich charakteristiky. Centrálním argumentem práce je, že při přípravě expozic je podstatná celková koncepce a přístup - novomediální výstavu netvoří fakt, že součástí expozice je moderní technologie. Přínosem práce je popsání paralely mezi vlastnostmi nových médií a fungováním moderního muzea, aplikace teorie v praktickém projektu a analýza tvorby novomediálního muzea, což je v kontextu České Republiky zatím ojedinělé. Klíčová slova: nová media; muzeum; interaktivita; neformální vzdělávání; Web. 2.0
This work connects a practical project, revitalization of Frani Sramka Museum in Sobotka, with available theory. Addressed are three theoretical areas - museum, education and new media. Historically, museums are democratic educational institutions. Currently, museums use mainly principles of non-formal education that displays higher diversity in learning approaches. New media are appropriate means of enrichment and practical application of non-formal education in museums. Museums use new media in diverse ways. This work addresses two uses of new media - technological and conceptual, which stems from the characteristics of new media. The argument of this work is that conceptual new-media approach should be the focus when preparing an exhibition - new-media exhibit is not created purely by incorporation of modern technology. The contribution of this work is a description of a parallel between new media characteristics and functioning of the museum, connection of theory to a practical project and analysis of new-media museum creation , which is up to now unusual in the Czech Republic. Key words: new media; museum; interactivity; non-formal education; Web 2.0