Vliv držení těla na pěvecký projev
Impact of a Posture on the Vocal Performance
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45186Identifiers
Study Information System: 92014
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Slavíková, Marie
Váňová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Musical Theory and Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Pěvecký projev, posturální funkce, bránice, vokální sluch, dechová cvičení s fonacíKeywords (English)
Voice performance, postural function, diaphragm, vocal hearing, breath excercises with fonationPředkládaná disertační práce si klade za cíl objasnit význam vlivu držení těla na pěvecký projev. Na základě empirického výzkumu podat důkazy o zásadním významu posturální funkce na utváření základních pěveckých dovedností. Z teoretického i praktického hlediska budeme sledovat, zda a jakými prostředky lze napravovat nesprávné posturální návyky a jak tyto cíleně vyvolané změny ovlivňují pěvecký projev. Vyústěním získaných poznatků je navržená metodika, která zohledňuje vztah posturální funkce a dechu a jeho rozvoj za účasti vokálního sluchu jako korektoru kvality pěveckého projevu. Výsledky výzkumu, který tuto metodiku ověřoval a jehož se zúčastnily děti i dospělí, potvrzují oprávněnost navržených postupů a jejich všeobecnou platnost. Poučený pedagog tak může popsanou metodiku využít na různých stupních výuky zpěvu, od základního po profesionální přípravu. KLÍČOVÁ SLOVA: Pěvecký projev, posturální funkce, bránice, vokální sluch, dechová cvičení s fonací.
The aim of the dissertation thesis is to clarify the impact of a posture on the quality of voice performance. Through the method of a natural experiment, the authors carries out a research about the importance of a postural function in connection to building up basic voice skills. We will observe, both from theoretical and practical point of view if and through which means can we influence the incorrect postural habits and how these changes affect voice performance. The methodological handbook is a natural output which takes into account the relation of the postural function, breath and its development with assistance of vocal hearing as a corrector of the quality of voice performance. The outcomes of the research that helped to verify the new methodological approach approved correctness of suggested methods and their general validity. As a result, a knowledgeable teacher can use the new teaching method at all levels of students'musical development. KEY WORDS: Voice performance, postural function, diaphragm, vocal hearing, breath excercises with fonation.