Otakar Šourek (1883-1956) a jeho hudebně kritické působení
Otakar Šourek (1883-1956) and his Music Critical Activities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44985Identifikátory
SIS: 64678
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kachlík, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
28. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hudební kritika, hudba, meziválečné období, Otakar ŠourekKlíčová slova (anglicky)
music criticism, music, interwar period, Otakar ŠourekPředkládaná magisterská práce s názvem "Otakar Šourek (1883-1956) a jeho hudebně kritické působení" se zabývá osobností Otakara Šourka, autora dosud nejobsáhlejší monografie o Antonínu Dvořákovi. Šourek hrál v hudebním životě 1. Československé republiky (1918 - 1938) významnou roli. Byl aktivní v mnoha hudebních institucích, přispíval hudebními kritikami, recenzemi a studiemi do mnoha periodik, publikoval knihy. Na základě popisu Šourkova veřejného působení a jeho angažmá v několika hudebních "aférách" první republiky se práce pokouší zhodnotit Šourkovo postavení v hudebním životě této doby a charakterizovat ho jakožto hudebního kritika. Práce je založena na studiu části pramenných materiálů z pozůstalosti Otakara Šourka, uložené v Národním muzeu - Českém muzeu hudby a na studiu dobového periodického tisku. Klíčová slova: hudební kritika, hudba, hudba 1. pol. 20. století, 1. Československá republika, meziválečné období, Otakar Šourek
The presented Master's thesis, titled "Otakar Šourek (1883-1956) - Music critic and writer", deals with Otakar Šourek, the author of the most extensive monograph on Antonín Dvořák to date. Šourek played a significant role in the musical life of the first Czechoslovak Republic (1918 - 1938). He worked for numerous music institutions and wrote music reviews, articles and studies for many journals and magazines, as well as books. On the basic of the description of Šourek's public work and his engagement in several music "scandals" in the first Czechoslovak Republic, the thesis strives to evaluate Šourek's position amid the musical life of the time and characterise him as a music critic. The thesis draws upon the study of source materials from Otakar Šourek's personal effects, deposited at the National Museum - Czech Museum of Music, and study of the period press. Key words: music criticism, music, music of the first half of the 20th century, the first Czechoslovak Republic, interwar period, Otakar Šourek