Bergsonova koncepce umění
Bergson's conception of art
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44582Identifikátory
SIS: 108685
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaplický, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Bergson Henri * filozofie umění * francouzská filozofie * sugesce trváníKlíčová slova (anglicky)
Bergson Henri * philosophy of art * French philosophy * suggestion of duration- Marek Chalupa: Bergsonova koncepce umění Cílem studie je představit názory Henriho Bergsona na umění. Podle Bergsona je umění schopno "sugerovat" individuální moment "trvání" citů, emocí i "vnějších" věcí. Umělec vnímá věci v jejich "hluboké" kvalitě a formuje prvky svého díla tak, aby postavil vnímatele přímo "doprostřed" prožitku "ryzího vnímání". Umění se dokonce může stát poukazem na univerzální princip neustálé proměny světa vůbec. Tato studie shrnuje základní Bergsonovy teze ohledně umění, prezentované v jednotlivých pracích tohoto autora, a popisuje vývoj celé Bergsonovy koncepce umění (na základě stupně rozšíření pojmu "trvání"). Studie se také zabývá několika problematickými body této koncepce ("dokonalá" "sugesce", implicitní hierarchie umění, povaha "estetického prožitku"), včetně zvláštního Bergsonova zaměření na otázku "umělecké pravdivosti".
- Marek Chalupa: Bergson's Conception of Art The study aims to present Henri Bergson's opinions concerning art. According to Bergson, art is able to "suggest" an individual moment of "duration" of feelings, emotions and "external" things. An artist perceives things in their "deep" quality and forms the elements of his work in a way to put the recipient right "inside" the experience of "pure perception". An artwork can even become a reference to the universal principle of the continual change of the world in general. The study summarises Bergson's fundamental theses about art as presented in particular works of this author and describes the development of the whole Bergson's conception of art (based on a level of extension of the concept of "duration"). Moreover, the study deals with several problematic points of this conception (the "perfect" "suggestion", the implicit art hierarchy and the nature of the "aesthetic experience") including Bergson's specific concentration on the question of the "artistic truth".