Show simple item record

Bergson's conception of art
dc.contributor.advisorŠevčík, Miloš
dc.creatorChalupa, Marek
dc.date.accessioned2017-05-07T13:47:51Z
dc.date.available2017-05-07T13:47:51Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/44582
dc.description.abstract- Marek Chalupa: Bergsonova koncepce umění Cílem studie je představit názory Henriho Bergsona na umění. Podle Bergsona je umění schopno "sugerovat" individuální moment "trvání" citů, emocí i "vnějších" věcí. Umělec vnímá věci v jejich "hluboké" kvalitě a formuje prvky svého díla tak, aby postavil vnímatele přímo "doprostřed" prožitku "ryzího vnímání". Umění se dokonce může stát poukazem na univerzální princip neustálé proměny světa vůbec. Tato studie shrnuje základní Bergsonovy teze ohledně umění, prezentované v jednotlivých pracích tohoto autora, a popisuje vývoj celé Bergsonovy koncepce umění (na základě stupně rozšíření pojmu "trvání"). Studie se také zabývá několika problematickými body této koncepce ("dokonalá" "sugesce", implicitní hierarchie umění, povaha "estetického prožitku"), včetně zvláštního Bergsonova zaměření na otázku "umělecké pravdivosti".cs_CZ
dc.description.abstract- Marek Chalupa: Bergson's Conception of Art The study aims to present Henri Bergson's opinions concerning art. According to Bergson, art is able to "suggest" an individual moment of "duration" of feelings, emotions and "external" things. An artist perceives things in their "deep" quality and forms the elements of his work in a way to put the recipient right "inside" the experience of "pure perception". An artwork can even become a reference to the universal principle of the continual change of the world in general. The study summarises Bergson's fundamental theses about art as presented in particular works of this author and describes the development of the whole Bergson's conception of art (based on a level of extension of the concept of "duration"). Moreover, the study deals with several problematic points of this conception (the "perfect" "suggestion", the implicit art hierarchy and the nature of the "aesthetic experience") including Bergson's specific concentration on the question of the "artistic truth".en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectBergson Henri * filozofie umění * francouzská filozofie * sugesce trvánícs_CZ
dc.subjectBergson Henri * philosophy of art * French philosophy * suggestion of durationen_US
dc.titleBergsonova koncepce uměnícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-11
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId108685
dc.title.translatedBergson's conception of arten_US
dc.contributor.refereeKaplický, Martin
dc.identifier.aleph001500303
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs- Marek Chalupa: Bergsonova koncepce umění Cílem studie je představit názory Henriho Bergsona na umění. Podle Bergsona je umění schopno "sugerovat" individuální moment "trvání" citů, emocí i "vnějších" věcí. Umělec vnímá věci v jejich "hluboké" kvalitě a formuje prvky svého díla tak, aby postavil vnímatele přímo "doprostřed" prožitku "ryzího vnímání". Umění se dokonce může stát poukazem na univerzální princip neustálé proměny světa vůbec. Tato studie shrnuje základní Bergsonovy teze ohledně umění, prezentované v jednotlivých pracích tohoto autora, a popisuje vývoj celé Bergsonovy koncepce umění (na základě stupně rozšíření pojmu "trvání"). Studie se také zabývá několika problematickými body této koncepce ("dokonalá" "sugesce", implicitní hierarchie umění, povaha "estetického prožitku"), včetně zvláštního Bergsonova zaměření na otázku "umělecké pravdivosti".cs_CZ
uk.abstract.en- Marek Chalupa: Bergson's Conception of Art The study aims to present Henri Bergson's opinions concerning art. According to Bergson, art is able to "suggest" an individual moment of "duration" of feelings, emotions and "external" things. An artist perceives things in their "deep" quality and forms the elements of his work in a way to put the recipient right "inside" the experience of "pure perception". An artwork can even become a reference to the universal principle of the continual change of the world in general. The study summarises Bergson's fundamental theses about art as presented in particular works of this author and describes the development of the whole Bergson's conception of art (based on a level of extension of the concept of "duration"). Moreover, the study deals with several problematic points of this conception (the "perfect" "suggestion", the implicit art hierarchy and the nature of the "aesthetic experience") including Bergson's specific concentration on the question of the "artistic truth".en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990015003030106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV