Emil Filla a Čína
Emil Filla and China
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44104Identifikátory
SIS: 112184
Kolekce
- Kvalifikační práce [23420]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pejčochová, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Emil Filla, Čína, krajinomalba, čínské uměníKlíčová slova (anglicky)
Emila Filla, China, landscape painting, Chinese artO Emilu Fillovi (1882-1953) je známo, že byl vášnivým sběratelem a milovníkem mimoevropského umění. Celý život se snažil nalézt společný jazyk, který by umožnil propojit umělecké styly a přístupy různých světových kultur. Filla obětoval velkou část života studiu čínského umění, které se v Evropě stalo populární a tím i přístupnější na začátku dvacátého století. Filla nejen navštěvoval výstavy asijského umění, ale sám vlastnil i několik uměleckých předmětů a tušových maleb. Studiem čínských obrazů a literatury si osvojil postupy a myšlení typické pro čínské krajinářství. Především se jedná o citaci podlouhlého formátu, použití tušové malby a dojem bezčasí, věčnosti a nekonečna. Výsledkem jsou netradiční podlouhlé krajinomalby, které se na první pohled liší od tradičních krajinomaleb malovaných podle zažitých pravidel Západu. Krajiny Českého středohoří vznikaly v posledních letech Fillova tvůrčího období, kdy tvorba umělců byla pod neustálou kontrolou režimu. Fillovy krajiny Českého středohoří jsou však solitéry a nemělo by na ně být nahlíženo jako na ukázkový příklad realistické malby padesátých let minulého století. Fillova intence měla mnohem duchovnější a osobnější ráz. Tyto malby krajin pro něj byly hledáním nové syntetizující umělecké formy, završením vlastní tvorby a především prostorem pro...
It is well known about Emil Filla (1882-1953) that he was passionate about collecting non-european art. During his life he tried to find some kind of universal language which would allow him to connect the artistic styles of different cultures from all around the world. Filla sacrified a huge part of his life to studying chinese art, which became popular in Europe in the beginning of 20th century. Filla did not only frequent Asian art exhibitions, he himself owned many artistic objects and Chinese ink paintings. Thanks to studying books and paintings he became familiar with philosphy and media typical for Chinese landscape painting. The most obvious evidence of Chinese influence is the thin and long form of painting, use of ink and the illusion of timeless atmosphere, eternity and infinity. The result of this are wider landscapes which differ greatly to the rest of traditional Western landscape painting.The landscapes from České středohoří were Filla's last works. He had them painted at the very end of his life around the 1950s, when art was under the control of government authorities. These landscapes from České středohoří are unique and they are definitely not the perfect example of social-realistic painting which was popular by this time. Filla's aim was more about spiritual value for the artist...