Hodnoty v práci asistentů osob s mentálním postižením v komunitě L'Arche Liverpool
Values in the Work of Assistants of People with Learning Disabilities in L'Arche Liverpool Community
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44016Identifiers
Study Information System: 126555
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Navrátil, Pavel
Frišaufová, Magda
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hodnoty, asistenti, L'Arche, lidé s mentálním postižením, komunitaKeywords (English)
values, assistants, people with learning disabilities, communityBakalářská práce se zabývá celosvětovým hnutím L'Arche a zejména hodnotami asistentů, kteří v komunitách L'Arche společně žijí s lidmi s mentálním postižením. Teoretická část popisuje hodnoty, které asistenti v L'Arche vnímají jako důležité pro svůj život v komunitě s lidmi s mentálním postižením. Věnuje se motivaci asistentů k práci v L'Arche, roli sociálního pracovníka v organizaci obecně a roli asistenta v komunitě L'Arche, vztahu sociálního pracovníka a uživatele sociálních služeb a vztahu asistenta a osoby s postižením v L'Arche, ziskům a ztrátám, které z pohledu asistentů vyplývají z jejich života v L'Arche. Výzkumná část práce prostřednictvím rozhovorů mapuje hodnotovou orientaci asistentů komunity L'Arche v Liverpoolu.
This bachelor thesis focuses on the worldwide movement of L'Arche. It examines the values of L'Arche assistants who live together with people with learning disabilities in the communities of L'Arche movement. Theoretical part describes values that assistants in L'Arche perceive as important for their life in the community with people with learning disabilities. It deals with the motivation of assistants for their work in L'Arche, the role of social workers in organizations in general and the role of assistants in the communities of L'Arche in particular, the relationships of social workers with service users and the relationships of assistants and people with learning disabilities in L'Arche. It also discusses the view of assistants on the gains and losses connected with their life in L'Arche. The empirical part of this thesis explores the value system of L'Arche Liverpool assistants through the means of semi-structured interviews.