Fotografie jako prostředek instantní komunikace
Photography as a medium of instant communication
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43809Identifiers
Study Information System: 98574
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Turek, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
20. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Digitální fotografie, digitalizace, sociální sítě, funkce fotografie, Facebook, Flickr, instantní komunikaceKeywords (English)
Digital photography, digitalization, social networks, functions of photography, Facebook, Flickr, instant communicationTato práce sleduje postupné proměny základních funkcí fotografického média, a to jak v historii, tak i v současné době. Teoretická část se věnuje vývoji fotografie v souvislosti s formováním její komunikační funkce a klade důraz na změny, které způsobily částečné přehodnocení základních funkcí fotografického obrazu. Práce pojednává také o problematice vlivu konceptu Webu 2.0 a rozšíření sociálních sítí na přístup k fotografii a nakládání se snímky. Dále rozebírá také rozmach nových funkcí fotografického média, které se v současnosti začínají rozvíjet. Do této kategorie se řadí zejména sebeprezentace a komunikační funkce. Praktická část potom srovnává vnímání fotografie a práci s ní v rámci sociálních sítí Facebook a Flickr a snaží se odhalit konkrétní změny, které v poslední době ovlivňují přístup k fotografii.
This thesis follows changes in basic functions of photography in the history, as well as in actual days. Theoretical part covers development of photography in way of forming its communication function and focuses on changes causing partial turnover in main usage of photography. The work as well refers about problematic of influencing access and distribution of pictures with Web 2.0 conception and social networks boom. It analyzes current development of brand new photography functions, such as self-presentation and communication. The second part of the thesis covers current usage and consuming photography in the field of amateur photographs. As part of the research a survey was published questioning this theme together with photography on the social networks, such as Facebook and Flickr. Its results analysis takes place in the second part as well. Its purpose is revealing the concrete changes currently influencing the consumption of photography.