Romantické impulsy ve viktoriánské literatuře
Romantic Impulses in Victorian Literature
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43660Identifiers
Study Information System: 101767
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Procházka, Martin
Referee
Mánek, Bohuslav
Peprník, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Literature
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
romantismus, viktoriánské období, estétství, krása, estetická hodnota, kritika, výtvarné uměníKeywords (English)
Romanticism, Victorian period, Aestheticism, beauty, aesthetic value, criticism, artPráce se zabývá charakterem pozdního romantismu v období viktoriánské kultury v Anglii, tj. zhruba do konce 19. století. Vychází z předpokladu G. Hougha, že v dané době lze vysledovat jednolitý a souvislý vývoj romantického umění, ale zároveň i ze skutečnosti, že chápání pojmu romantismus nebylo ve viktoriánské kultuře jednoznačné, jak o tom svědčí např. protikladné postoje J. Ruskina a W. Patera. Klade si tedy otázku, jaké jsou charakteristické znaky romantismu, jak se konstituovaly a jak se následně proměňují v období, které na vrcholný anglický romantismus navazuje a hledá nový způsob vyjádření. Romantická senzibilita vychází z intelektuální atmosféry konce sedmnáctého a průběhu osmnáctého století, kdy se na základě revolučních přírodovědných poznatků a nové orientace filozofie ke zkoumání lidské mysli formuje nová estetika, v níž se do vzájemného vztahu dostávají ideje empirismu a novoplatonismu. Ty pak určují hlavní cíl romantické teorie, nalézt možnost sjednocení fragmentovaných významů pomocí imaginace a symbolické reprezentace. Práce sleduje, jak se tento ideál různou formou promítá do teoretických úvah i umělecké praxe viktoriánských autorů jako J. Ruskin (v postulování nové teorie umění), D. G. Rossetti (ve vzájemných souvislostech básnické a výtvarné tvorby) nebo W. Pater (především v...
The thesis attempts to discuss the character of late Romantic literature and art as it developed in England throughout the Victorian period. It follows the assertion made by G. Hough that it is possible to identify a continuous presence of Romantic ideas and methods in the writings of some major Victorian authors, and reflects the fact that there was actually no consensus or prevailing unequivocal view of Romanticism at that time, as is evidenced in the contradicting statements of such writers as John Ruskin and Walter Pater. The first objective of the thesis is thus to define the characteristic features of English Romanticism as they can be tracked down in the formative period of the 18th century and the time of High Romanticism of the first decades of the following century, and to see what transforming changes these characteristics underwent during the Victorian era. The sources of Romantic sensibility are located in the revolutionary role of the scientific discoveries of the 17th century and a new focus of the philosophical writings of that period, concerning mainly operations of the human mind. This development resulted in new aesthetic conceptions based on the two prevailing approaches, empiricism and Neo-Platonism. These theories conditioned the main concern of Romantic thought, i.e. an...