Čeština na internetových stránkách slevových serverů
Czech on website of discount servers
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43130Identifiers
Study Information System: 108976
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Starý Kořánová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech for Non-Native Speakers
Department
Institute of Czech Studies
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
elektronická komunikace, styl reklamní, odborný a prostě sdělovací, propagace na internetu, persuaze, manipulace, chrématonymaKeywords (English)
electronic communication, advertising style, professional and word-of-mouth styles, promotion on the Internet, persuasion, manipulation, chrematonymsBakalářská práce se zabývá komplexní charakteristikou komunikace na internetových stránkách slevových serverů od podzimu 2010 do jara 2012. Vystihuje specifickou kombinaci stylu reklamního, odborného a prostě sdělovacího. U reklamních textů produkovaných zprostředkovatelem popísuje zastoupení funkce informativní, persvazivní (apelové) a zábavné prvky hry, humoru. V rámci funkce informativní ukázuje prostředky stylu odborného (termíny cizího původu, hybridy), spojené se seriózností a spisovným vyjadřováním, a rovněž prostředky sloužící ke zpracování textů různých forem reklamy a propagace na Internetu. V rámci funkce apelové pak prostředky neformálnosti, bezprostředního kontaktu jako oslovení, imperativy, konverzační fráze, emotikony; slangové nebo počeštěné podoby termínů cizího původu, výskyt prostředků příznačných pro české mluvené projevy v těchto psaných textech. Na připojených internetových diskusích předvádí dialog mezi zprostředkovatelem a zákazníky, tj. specifickou profilaci a proporci vyjadřování věcného, neutrálně korektního na jedné straně a podbízivého, manipulativního (zprostředkovatel), resp. emotivního, expresivního, nezřídka nespisovného (zákazníci). Kromě toho posuzuje z onomastického a slovotvorného hlediska názvy slevových serverů (Slevomat, Slevopolis, Vykupto, Zapakatel,...
This thesis deals with the complex characteristics of communication that occurred on the webpages of the discount servers during Fall 2011 - Spring 2012 capturing specific combination of both, professional and word-of-mouth, advertising styles. Advertising texts produced by the advertising agent could be described as informative and persuasive with entertaining elements of gameplay and humor. Informative function is being realized by means of professional style (e.g. using words of foreign origin) associated with seriousness and literary expression, and by means of preparing different forms of advertising texts and publicity on the Internet. Realization of persuasive function happens through informal and direct communication using salutations, imperatives, emoticons, slang and domesticized terminology of foreign origin, and through presence of Czech spoken speech in these texts. Dialogue between agents and customers occurs in corresponding internet forums that is certain mixture of correct and neutral opinion on one hand and manipulative, exaggerated, emotional and often ungrammatical expressions on the other hand. Moreover, the names of these discount servers are formed in terms of word formation (e.g. Slevomat, Slevopolis, Vykupto, Zapakatel, Nebeslev, Mydeals, etc.) describing their motivation....