Diskriminace v multikulturní společnosti jako pedagogický problém
Discrimination in a multicultural society as a pedagogical problem
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43122Identifikátory
SIS: 117229
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
diskriminace, rasismus, rasové násilí, národnostní menšina, xenofobie, multikulturní výchova, multikulturní společnost, lidská právaKlíčová slova (anglicky)
discrimination, racism, racial violence, ethnic minorities, xenophobia, multicultural education, multicultural society, human rightsTato bakalářská práce je zaměřena na problém s diskriminací ve školství a celkově v ČR. V teoretické části jsou vysvětleny hlavní pojmy diskriminace, rasismus a xenofobie. Dále obsahuje základní právní předpisy s diskriminační tématikou. Následně se věnuje popisu multikulturní společnosti, na níž navazuje multikulturní výchova, která napomáhá dětem lépe pochopit a tolerovat menšiny v ČR. Praktická část je zpracována na základě dotazníku určeného pro tři typy škol (venkovská, městská, velkoměstská) a zjišťuje orientaci žáků vybraných škol v cizinecké problematice a také mapuje jejich názory, postoje a zkušenosti s minoritami. Klíčová slova: diskriminace, rasismus, rasové násilí, národnostní menšina, xenofobie, multikulturní výchova, multikulturní společnost, lidská práva
This thesis is focused on the problem of discrimination in education and generally in the Czech republic. In the theoretical section are explained the main concepts of discrimination, racism and xenophobia. It also contains basic laws with discriminatory issues. Next it deals with the description of a multicultural society, which builds on multicultural education, which helps children better understand and tolerate the minority in the Czech republic. The practical part is processed on the basis of a questionnaire designed for three types of schools (rural, urban, metropolitan) and determines the orientation of students of selected schools in foreign issues and maps their opinions, attitudes and experience with minorities. Key words: discrimination, rasism, rasism violence, xenofoby, multicultural education, multicultural society, human rights