Skupinová práce dětí na základní škole z genderového hlediska
A gender perspective of group work of pupils in primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42171Identifiers
Study Information System: 92613
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Valdrová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
6. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Cílem práce je zjistit, jestli existují rozdíly v činnostech, které vykonávají žáci a žákyně prvního stupně ve skupině dětí stejného pohlaví oproti smíšené skupině, ve které skupině a proč se jim subjektivně lépe pracuje, podle čeho si vybírají spolužáky/spolužačky do pracovních skupin a jestli svoje názory mění podle zadání úkolu. Teoretická část práce se věnuje genderové i pedagogické oblasti. Zabývá se genderovou socializací, genderovými stereotypy a předsudky, charakteristikou žáka/žákyně školního věku, důležitostí vrstevníků a vrstevnic v tomto období i genderovou socializací ve škole. Tato část práce se také zamýšlí nad výhodami a nevýhodami koedukace a segregace a zaměřuje se také na skupinové vyučování, které porovnává s frontálním. Praktická část práce popisuje výsledky kvalitativního výzkumu provedeného ve čtvrté třídě základní školy. V rámci tohoto výzkumu byly děti během výuky třikrát rozděleny do pracovních skupin a měly za úkol řešit zadanou práci pokaždé ve třech různých předmětech - matematice, českém jazyce a nauce o světě. Děti nejprve pracovaly ve stálých skupinách tak, jak jsou zvyklé pracovat vždy; podruhé byly rozděleny na dívčí a chlapecké skupiny a potřetí si mohly samy vybrat obsazení skupin podle svých preferencí. Následně jsem s dětmi vedla polostrukturované rozhovory.
A gender perspective of group work of pupils in primary school: This work aims at analyzing the differences in children's behavior in the same-sex as opposed to a mixed-sex group, seeks to find out which of the two groups the children prefer to work in, and also wants to answer the question whether the children change their opinions condition on the task. The theoretical part of the work focuses on gender- and pedagogy-related issues. It specifically deals with the gender socialization, gender stereotypes and prejudices, characteristics of pupils, importance of one's peers, and gender socialization that are typical for this age category. This part of the work also discusses pros and cons of coeducation, and compares group and frontal education. Practical part of this work describes results of qualitative research conducted on a group of fourth-grade pupils. The students were divided, during three classes (mathematics, Czech, and an introductory social and natural science class) into working groups: first they were allowed to work in groups that they were used to work in, then they were divided into male- and female-only groups, and finally, they could themselves choose the group they wanted to work in. In the course of this research I have debriefed the children using semi-structured interviews.