Sociálně pedagogická pomoc mládeži ohrožené rodinným prostředím
Social and pedagogical help to youth at risk family environment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41817Identifiers
Study Information System: 107720
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
20. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Delikvence, dítě, kriminalita, mládež, poruchy chování, prevence, rodina, sociálně patologické jevyKeywords (English)
Delinquency, children, criminality, youth, behavioral disturbance, prevention,family, socio-pathological phenomenaVypracovaná diplomová práce na téma Sociálně pedagogická pomoc mládeži ohrožené rodinným prostředím, vychází z odborných a praktických zkušeností kurátorky pro děti a mládež, teoretických znalostí získaných studiem sociální pedagogiky a odborné literatury. Zabývá se rodinným prostředím, jeho funkčností, výchovnými styly rodiny a zaměřuje se na sociálně pedagogickou pomoc mládeži s problémovým chováním a oblasti spolupráce rodiny se školou, středisky výchovné péče, orgány sociálně-právní ochrany dětí a ústavními zařízeními. Citace ze studia odborné literatury jsou doplněny dlouholetou praxí kurátorky pro děti a mládež, která se při výkonu své profese každodenně setkává s klienty s výchovnými problémy. Cílem diplomové práce je prozkoumat vliv rodiny na sociálně pedagogické dění při práci s mládeží ohroženou rodinným prostředím z pohledu kurátora pro děti a mládež.
Thesis elaborates on Social and pedagogical help to youth at risk family environment. It is based on practical and professional experiences of a curator for children and youth, knowledge gained by studying social pedagogy and literature. It deals with the family environment, its functionality, educational family principles and focuses on the social and pedagogical help to youth people with problematic behavior. Thesis also deals with possibilities of cooperations between school and family, educational centers of care, social- legal protection of children and constitutional facilities. Quotes from the study of literature are supplemented by many years of experiences of a curator for children and youth, which encounters with clients with behavioral problems every day. The point of the thesis is to examine the influence of a family in social and pedagogical development and youth at risk family environments from the perspective of a social worker for children and youth.