Strategie zvládání problémových situací na středních odborných školách
Strategies of managing misbehavior at secondary vocational schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41741Identifikátory
SIS: 126671
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čáp, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
7. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Prostřednictvím teoretické části diplomové práce autorka nastiňuje nejpodstatnější publikované aspekty, které se podílejí na vzniku problematického chování, a předkládá různé strategie, jak se takovým situacím dá předcházet nebo čelit. Praktická část mapuje, jaké všechny vlivy mohou způsobovat výskyt problematického chování a jak se s problematickým chováním učitelé vyrovnávají. Při výzkumu, který probíhal v pěti středních odborných školách, v 9 třídách, byla použita metoda videoanalýzy chování (pozorování), rozhovor s učiteli a dotazník pro studenty. Výzkum potvrdil, že existuje řada proměnných majících vliv na eliminaci problematického chování - osobnost učitele, jeho zkušenosti, metody výuky, předmět, složení a uspořádání třídy, počet žáků v hodině. Ve vztahu žáka a učitele se vyžaduje respekt, autorita, ale i pozitivní přístup ke studentovi. Komunikace mezi učiteli a žáky by měla být jasná, měla by mít stanovená a dodržovaná pravidla. Jako nejrychlejší a nejúčinnější strategie zvládání problematického chování se jeví nonverbální prostředky. Z verbálních strategií je taktičtější vyjadřovat učitelovy postoje a pocity k problematickému chování žáků, vysvětlovat jim, proč se nemůžou daným způsobem chovat, používat v hodině humor. Práce je sondou do prostředí českých středních škol, mapuje chování současné...
The theoretical part of the thesis outlines the most important published aspects, which are involved in the development of problem behavior (misbehavior), and present different strategies, how to prevent or manage these situations. The empirical part describes all factors which can cause the problem behavior and depicts how teachers deal with such a behavior. In the research conducted at five secondary vocational schools, in nine classes, was used a method of video analysis of behavior (observation), an interview with teachers and a questionnaire for students. The research confirmed that there are many variables affecting the elimination of misbehavior - teacher's personality, her/his experiences, teaching methods, a subject, a composition and arrangement of a class, a number of students in a class. Respect, authority but also a positive attitude to a student is required in a relation between a student and a teacher. Communication between teachers and students should be clear and should have defined and adhered rules. As the fastest and the most effective strategy of managing misbehavior appears a non-verbal communication. From verbal strategies it is tactical to express teacher's attitudes and feelings to problematic student's behavior, to explain students, why they cannot behave that way, and to use humor...