Současný stav plavecké výuky dětí předškolního věku v regiónu Praha
Current state of swimming teaching to preschool children in Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41564Identifikátory
SIS: 106454
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
19. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
předškolní dítě, přípravná plavecká výuka, základní plavecké dovednosti, adaptace na vodní prostředíKlíčová slova (anglicky)
preschool child, preparatory swimming teaching, basic swimming skills, adaptation to aquatic environmentPředmětem bakalářské práce je současná situace kurzů plavání pro mateřské školy, zjištění úrovně a podmínek výuky základních plaveckých dovedností ve vybraných plaveckých školách, přibližný počet a věk dětí účastnících se této výuky v Praze. V teoretické části se práce zabývá problematikou plavání obecně, jeho významem pro člověka a nahlíží do metodických a organizačních specifik výuky plavání pro předškolní věk. Stručně se dotýká i některých legislativních dokumentů, vymezujících hygienické a bezpečnostní požadavky na plavecké bazény s kurzy plavání pro předškolní děti. Výzkumná část je zaměřena na orientační zjištění procenta dětí z pražských mateřských škol, které docházejí do kurzů plavání pro mateřské školy a jejich věkové rozmezí. Data byla získávána metodou elektronických dotazníků a přímého nezúčastněného pozorování. Ze závěrů vyplývá, že poměrně velké procento pražský mateřských škol plaveckou výuku navštěvuje. Úroveň výuky a zejména materiální podmínky v plaveckých kurzech pro mateřské školy se velmi liší. Klíčovou roli ve výuce sehrává plavecký pedagog.
Abstraction The subject of the bachelor thesis is the current situation of swimming courses for kindergartens. The paper aims to study the quality and conditions of teaching basic swimming skills in selected swimming schools and provides approximate number and age of children participating in the courses in Prague. The theoretical part of the thesis deals with swimming and its importance in general and describes methodological and organizational specifics of swimming teaching at preschool age. It briefly deals with several legislative documents, which set hygiene and safety standards for swimming pools used for preschool swimming lessons. The practical part focuses on finding out the percentage and age range of children from Prague kindergartens, who attend swimming courses. The data for the practical part were obtained through questionnaires and direct non-participating observation. The conclusions show that quite a large number of Prague kindergartens attend swimming classes. The quality of swimming teaching and especially the material conditions are very different. In swimming teaching the teacher plays the key role.