Využití dramatické výchovy v dětském folklorním souboru
Use of drama in children's folklore group
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41555Identifikátory
SIS: 103730
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ferklová, Alžběta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
19. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dramatická výchova, folklor, děti předškolního a mladšího školního věku, divadloKlíčová slova (anglicky)
drama in education, folklore, early childhood, school children, theatreTato práce pojednává o využití prvků dramatické výchovy při práci s dětmi v dětském folklorním souboru. Hlavním cílem práce je ukázat možnosti uplatnění metod dramatické výchovy při práci s dětmi a při přípravě jevištního tvaru. Cílem je dále zjistit, co dramatická výchova přináší do dětského folklorního souboru a jaké zde najde uplatnění. Jelikož v dětském folklorním souboru najdeme velmi specificky heterogenní skupinu dětí, zabývá se práce i jejím složením a postavením předškolního dítěte v takovéto skupině. V teoretické části jsou vymezeny pojmy lidová kultura, folklor a folklorismus, je zde blíže popsán dětský folklor. Práce se podrobněji zabývá propojením dětského folkloru s dramatickou výchovou. V teoretické části jsou dále uvedeny metody a cíle dramatické výchovy obecně i s ohledem na předškolní dítě. Zabývá se také teoretickým hlediskem propojení různých věkových skupin dětí od předškolního věku až po starší školní věk s ohledem na jejich sociální vyspělost. V praktické části je popsán a zreflektován akční výzkum, který zkoumá využitelnost rolové hry, improvizace a dalších metod a principů dramatické výchovy při procesu vzniku inscenace v konkrétním dětském folklorním souboru. Prostřednictvím akčního výzkumu byly ukázány možnosti uplatnění dramatické výchovy v dětském folklorním souboru při...
This thesis deals with use of drama in a children folklore group. The main aim is using of drama in education of children and creation of production. Another aim is to find out what advantages drama brings to children folklore group. The thesis also deals with a structure of a heterogeneous group of children (children of different ages) and with a role of a preschool child in such group. In the theoretical part there are mentioned basic terms such as folk culture, folklore, children folklore and folklorism. Methods and aims of drama are also introduced. It deals with the connection between drama and children folklore group. In the experimental part there is described a project which studies possibilities when using drama in a preparation of production in particular children folklore group. Possibilities of using drama for production preparation were shown. The outcomes of the project enable us to say, that drama is useful during creation of production and even in production itself. It brings nature to children manners in production. Different ages of children have been beneficial - younger children were taught by the older ones. On the other hand, it was necessary to differentiate tasks for different age groups. Preschool child is in the role recipient of tradicional folk culture. Later it becomes...