Přínos odborné praxe pro studenty středních odborných škol
The benefits of professional practice for students of secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41229Identifiers
Study Information System: 106286
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
17. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
odborná praxe, střední odborná škola, propojení teorie a praxe, přínos praxe, obor veřejná správa, obor sociální činnostKeywords (English)
professional experience, secondary school, a bridge between theory and practice, Public Administration, social workTato práce se zabývá sledováním přínosu odborné studijní praxe studentů středních odborných škol, především oboru sociální činnost a veřejná správa. Popisuje různé způsoby realizování a hodnocení odborných praxí na třech středních školách a vyhodnocuje názory studentů těchto škol na přínos praxe a propojení praxe se školní teorií. Hledá východiska pro zvýšení přínosu odborné praxe tak, aby během ní studenti získali co nejvíce praktických kompetencí pro výkon budoucího povolání.
This study deals with an analysis of the contribution of a work-study practice for secondary vocational school students, especially in the area of social studies. It describes various forms of work-study practice at four high schools and evaluates the students' opinions regarding the value of work-study programs and their connection to classroom theory. The study seeks outputs for increasing the value of work-study programs so that the students would receive most practical expertise to work in their future occupations. It also brings arguments defending the continuation of the work-study programs in the secondary vocational school curriculae.