Užívání nových médií z rituálového hlediska se zaměřením na sociální sítě
The use of new media in terms of ritual focusing on social networks
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40983Identifiers
Study Information System: 111596
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Pavlíčková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
19. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nová média, sociální sítě, rituál, rituální komunikace, kvalitativní výzkum, hloubkový rozhovorKeywords (English)
new media, social networks, ritual, ritual communication, qualitative analysis, in-depth interviewCílem bakalářské práce "Užívání nových médií z rituálového hlediska se zaměřením na sociální sítě" je ukázat, jak se v chování uživatelů sociálních sítí projevují prvky rituální komunikace. Text je rozdělen do pěti kapitol, které dále zahrnují úzce zaměřené podkapitoly. Po krátkém úvodu následuje kapitola věnující pozornost otázce nových médií, jejich podstatě, jejich popularitě a okolnostem jejich nástupu. Druhá kapitola pojednává o rituálu a jeho různých významech a o rituálové komunikaci. Tématem třetí kapitoly jsou sociální sítě, které představují typického zástupce komunikačních cest v oblasti nových médií. Práce se blíže věnuje třem velkým sociálním sítím, jejichž popularita v současné době je největší., a to sociální síti Twitter, Facebook, LinkedIn a Spolužáci.cz. Kapitolu čtvrtou tvoří především shrnutí výsledků kvalitativního výzkumu, který byl pro účely této práce realizován a který má demonstrovat, zda a jakým způsobem se rituálnost komunikace u uživatelů popsaných sociálních sítí projevuje. V popředí kapitoly je podstata výzkumu a jeho průběh charakterizován. V rámci výzkumu proběhlo deset hloubkových rozhovorů s náhodně vybranými uživateli některé ze čtyř výše zmíněných sociálních sítí a dvě deníčková šetření u dvou aktivních uživatelů zaměřená na zvládání abstinence. Závěrečná...
The aim of the thesis "The use of new media in terms of ritual focusing on social networks" is to show how elements of ritual communication are reflected in behavior of users of social networks. The text is divided into five chapters which include more specific focused subchapters. After the short introduction the chapter devoted attention to the issue of new media, to their nature, to their popularity and to the circumstances of their onset follows. The second chapter deals with a ritual and its various meanings and with ritual communication. Theme of the third chapter are social networks that are typical representatives of communication lines in new media. The work is more closely focused on three major social networks, whose popularity is currently the largest, namely Twitter, Facebook, LinkedIn and Spolužáci.cz. The fourth chapter consists mainly of a summary of results of the qualitative research which was realized for the purpose of this work and which should demonstrate whether and how ritualization occurs in communication of users of described social networks. In the foreground of the chapter the essence of the research and its course is characterized. During the research ten interviews with randomly selected users of some social network mentioned above and two diary investigations of two...