Teorie intermediality v kontextu díla Heinera Goebbelse
The theory of intermediality in Heiner Goebbels's theatre
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40752Identifiers
Study Information System: 126708
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Just, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
11. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Eraritjaritjaka, Heiner Goebbels, Elias Canetti, Klaus Grünberg, Hanns Eisler, Heiner Müller, hudební divadlo, new music theatre, composed theatre, Musiktheater, Théâtre musical, Bertolt Brecht, Richard Wagner, Théâtre Vidy Lausanne, medialita, absence, prezenceKeywords (English)
Eraritjaritjaka, Heiner Goebbels, Elias Canetti, Klaus Grünberg, Elias Canetti, music theatre, new music theatre, composed theatre, Musiktheater, Théâtre musical, Bertolt Brecht, Richard Wagner, Théâtre Vidy Lausanne, medialit, absence, presenceCílem této diplomové práce je analýza performance Eraritjaritjaka čelného představitele současného německého experimentálního divadla Heinera Goebbelse. První část usiluje o kontextualizaci Goebbelsovy tvorby v širším smyslu, a je tedy věnována explikaci nového divadelního žánru Théâtre musical, který zastřešuje performance tohoto typu. Další pasáž se zaměřuje především na Goebbelsovy teoretické názory a zároveň tak charakterizuje základní rysy poetiky divadla tohoto nekonvenčního umělce. Stěžejní část práce pak tvoří analýza pozoruhodného představení Eraritjaritjaka, jež se soustředí na fungování základních komponentů v celkové struktuře inscenace.
The goal of the Master Thesis is to analyse the performance Eraritjaritjaka created by the leading director of German experimental theatre Heiner Goebbels. The first part exposes the new theatrical genre Théâtre musical as a theoretical framework. The following text focuses on Goebbels's theoretical views and the basics characetrs of his theatre poetics. The main part of this study is devoted to analysis of performance Eraritjaritjaka. The analysis itself focuses on the functioning of basic components of the performance, its principles and shifts in overall structure.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Fenomén Les Misérables - Bídníci: Nejdéle uváděný muzikál na světě
Defence status: DEFENDEDPacasová, Veronika (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 11. 9. 20177 Abstract: In my bachelor thesis I focus on several points of view within the musical phenomenon Les Miserables. I describe it's history in France, England and Czechoslovakia. I analyze final musical dramatization from ... -
Pavel Haas
Defence status: DEFENDEDSedláčková, Markéta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 26. 5. 2015 -
Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu
Defence status: DEFENDEDFrank, Vojtěch (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Date of defense: 18. 6. 2020Práce se zabývá tématem uvádění sovětských operet v Československu mezi lety 1946 a 1987. Import sovětského repertoáru na československé operetní scény byl spojen s kulturně- politickými transformacemi počátku československého ...