Nové služby a management emocí v postindustriální společnosti
New services and emotional management in postindustrial society
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40451Identifikátory
SIS: 105766
Kolekce
- Kvalifikační práce [18079]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kabele, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
26. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
emocionální práce, management emocí, emoce, sociologie emocí, self, komodifikace, dekomodifikaceKlíčová slova (anglicky)
emotional labour, emotional management, emotions, sociology of emotions, self, commodification, decommodoficationDiplomová práce Nové služby a management emocí v postindustiální společnosti se zabývá "novými službami", které začínají zaujímat důležitou pozici v těch nejintimnějších sférách lidského života, jako je partnerský život, výchova nebo dokonce rození dětí. S rozvojem těchto služeb se společnost ocitá na hranici komodifikace, kdy stále větší prostor lidského života ovládají tržní mechanismy a věci, které pro nás dříve byly osobní záležitostí, se stávají pouhým zbožím. Hranice mezi těmito dvěma oblastmi jsou propustnější, a to se odráží v propůjčování rétorik a diskurzů napříč těmito sférami. S tím, jak se hranice komodifikace posunuje, se mění i naše vnímání, cítění a jednání a dochází k určitému odosobnění. Náš vztah k vlastnímu osobnímu životu a jeho významu se stává zprostředkovaným právě skrze tyto služby a osoby, které je vykonávají, s čímž se jedinci vyrovnávají zapojením emoční práce. V rámci diplomové práce jsou zkoumány tyto procesy a jejich vliv na prožívání a jednání na subjektivní úrovni a utváření self. Zkoumáno je také fungování protichůdných mechanismů dekomodifikace, které se zapojují ve chvíli, kdy tržní logika překročí určitou hranici a jedinec se začíná cítit příliš odcizen svému self a své identitě. Práce také poskytuje jakýsi úvod do sociologie emocí, která je v českém prostředí...
The diploma thesis New services and emotion management in postindustrial society concerns about the new kind of services, which started to occupy a very important position in the most intimate and personal spheres of human life (partner life, bringing up or even giving birth to children). With the development of these services the society finds itself on the border of "commodification", when more and more realms of human life is governed by market mechanisms and things, which used to belong to personal life, are becoming just goods for us. The borders between these two areas are more permeable and that reflects upon borrowing of rhetorics and discourses across these realms. With shifting of boarders our ways of thinking, feeling and acting change. Some kind of depersonalization arises and our relationship to our own personal life and to its meaning is becoming mediated by those services and those, who provide them. With these changes individuals deal through involvement of emotion labor. In the thesis these mechanisms and their influence on feeling and acting on the personal level and formation of self are explored. Explored are also the functioning of contradictory mechanisms of decommodification, which are being involved when the logic of market goes too far and individuum begins to feel too...