Konstruktivismus ve výuce geografie
Konstructivism in geography education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39892Identifikátory
SIS: 67576
Kolekce
- Kvalifikační práce [20319]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějček, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
28. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
konstruktivismus, transmisivní vyučování, geografie, pedagogický experiment, didaktický testKlíčová slova (anglicky)
constructivism, transmissive education, geography, pedagogical experiment, didactic testMedková, E. (2012): Konstruktivismus ve výuce geografie. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Diplomová práce se zabývá konstruktivistickým modelem ve výuce geografie. V teoretické části se zaměřuje na charakteristiku tohoto modelu a porovnává ho s modelem tradičním - transmisivním. Popisuje metody, které jsou v konstruktivistickém vyučování používány. V praktické části byl proveden pedagogický experiment, který srovnává efektivitu konstruktivisticky a transmisivně pojatého vyučování. Experiment proběhl na základní škole ve dvou paralelních třídách 7. ročníku. Ve třídách byla vyučována dvě geografická témata - monzuny a vyspělost asijských států. Téma vyspělost asijských států bylo vyučováno v jedné třídě transmisivně a v druhé konstruktivisticky. Následovalo vyučování druhého tématu - monzuny, kdy se ve třídách přístupy prohodily. Efektivita vyučování byla zjišťována pomocí didaktického testu a statisticky vyhodnocována.
Medková, E. (2012): Constructivism in geography education. Department of Social Geography and Regional Development, Charles University in Prague. The thesis deals with a constructivist model used in Geography classes. The theoretical part focuses on the characteristic of this model and compares it with the traditional transmissive model. It describes the methods used in the constructivist teaching. Part of the practical section was the pedagogical experiment that compared the efficiency of constructivist and transmissive teaching. Experiment was realized in the Primary school in two parallel 7th grade classes. There were two geographical topics tought - monsoons and the development of the Asian states. The development of the Asian states topic was tought transmissively in one class and in a constructivist manner in the second class. As a second step the other topic of monsoons was tought and the teaching method in the classes was interchanged. The efficiency of the teaching was determined by the help of the didactic test and then statistically evaluated.