Kresba jako kritérium školní zralosti
Drawing as a criterion of school readiness
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39159Identifiers
Study Information System: 83437
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Vyšínová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kresba, postava, pán, školní zralost, syntetická kresba, řečKeywords (English)
drawing, figure, man, school readiness, synthetic drawing, speechPráce se věnuje tématu kresby postavy, coby jednoho z dílčích úkolů Jiráskova orientačního testu školní zralosti. Na základě výzkumu, který byl prováděn v mateřské škole s dětmi těsně před nástupem do první třídy základní školy, se snažím o rozšíření Jiráskova pohledu na kresbu školně zralých dětí. Dětem byl v rámci výzkumu zadáván úkol - nakreslit pána, o kterém jsem následně s každým dítětem vedla rozhovor, zaměřený zejména na pojem pán. Kresby i rozhovory jsem následně analyzovala. Takto koncipovaný výzkum mi pomohl upřesnit a rozšířit pohled na hodnocení kreseb předškolních dětí, zejména co se týká hodnocení syntetického způsobu kreslení a zohlednění všech prvků kresby, tedy nejen samotné postavy. Zároveň se tento výzkum zabýval vztahem mezi kresbou a řečí, jednak celkově, jednak také v rámci společného jmenovatele - pojmu pán. Porovnávala jsem výsledky hodnocení obou médií a zjistila jsem, že mezi nimi existuje určitá korelace. Odhalila jsem, že verbální vyjádření dítěte může velmi dobře korespondovat s jeho vyjádřením kresebným, ale také může fungovat jako určitý doplňující faktor, zejména pokud dítě nedokáže v kresbě vyjádřit svou opravdovou úroveň. Potvrdilo se tedy, že kresba sama o sobě by neměla být považována za dostačující nástroj pro zjišťování školní zralosti a vždy by měla být...
This thesis is dedicated to drawing as one of tasks of Jirasek's orientation test of school readiness. It is based on a research, which was executed in pre-school with children ready to enter first level of elementary school. I'm trying to expand Jirasek's view on school- ready children's drawing. In this research, kids were asked to draw a man. After the drawing I executed an interview with each kid focused on a term "man". I analyzed drawings and interviews. Such research helped me to clarify and expand view of rating drawings of preschool kids. It was helpful specially in regard to rating synthetic way of drawing and considering all elements of drawing not only the figure itself. Also I researched a relationship between speech and drawing in general and in regard to a common element of a term "man". I compared the results of rating both mediums and found there is a certain correlation. I found, that verbal expression of a kid can very well correspond with his drawing expression. It can also work as a certain additional factor when a kid cannot express his real level in drawing. It was proven, that drawing itself should not be considered as a sufficient tool for measuring of school readiness. It should be accompanied by the interview with the child. Key words Drawing; figure; man; school...