Sociologické aspekty divadla: Společnost na jevišti
The Sociological Aspects of Theatre: Society on the Stage
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38443Identifikátory
SIS: 105860
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čada, Karel
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Divadlo, sociologie divadla, sociologie umění, metodologické přístupy k divadlu, sociologické aspekty divadla, autonomie umělecké produkceKlíčová slova (anglicky)
Theatre, sociology of theater, sociology of art, critical approaches to theatre, sociological perspective of theatre, autonomy of artistic productionV této bakalářské práci si autorka klade za cíl vytvořit obhajobu divadla jako relevantního tématu sociologie. Na základě předestřených problémů sociologie umění vyplývající primárně z nehomogennosti předmětu dochází k tomu, že každá umělecká forma vyžaduje zvláštní sociologickou disciplínu, tedy ji potřebuje i divadlo. Autorka se zmíní o problémech způsobujících stagnaci a marginalizaci sociologie divadla. Poukáže na dosavadní vývoj v metodologických přístupech, které umožnily (nejen) sociologii divadla analyzovat dramatický text a divadelní představení. Následně se pokusí zmapovat sociologické aspekty divadla. Protože sociální funkce divadla se uskutečňuje zejména v interakci mezi tvůrci-performery-diváky, věnuje autorka zásadní část práce jak problematice výkladu obsahu díla, tak přenosu sdělení k divákům. V souvislosti s tím, že divadelní přestavení je podobně jako jiné umělecké díla vyjádřeným sdělením určeným publiku, autorka v závěrečné kapitole uvažuje o sociogenezi dramatického díla a autonomii dramatikovy tvorby. Na základě tří sociologických konceptů (Michela Foucaulta, Karla Marxe, Pierra Bourdieu) vztahujících se k autonomii umělce a sociokulturní determinaci umělecké tvorby uvažuje nad relevancí divadelních her jako sociologických zdrojů informací. V závěru autorka shrnuje dosavadní zjištění o...
The aim of this bachelor work is to make a plea of a theatre as relevant sociological topic. Based on the referenced problems of sociology of art concerning its inhomogenity of the focused object, author deduces that sociology of theatre is needed discipline. Author also focuses on the reasons of the stand-still and marginalisation of sociology of theatre. The theatre as multivalued and transient had been very long time difficult to analyse, therefore she also names present systematic and critical approaches of the text and performance analysis. Also she devotes a part of the text to the issue of the interpretation of drama content and its communication to the audience, because theatre performance is primarily expressed message intended to the audience. In this context she opens speculation over a genesis of a dramatist's work and autonomy of an artistic production. With three sociological concepts of Michel Foucault, Karl Marx and Pierre Bourdieu author draws the possibility of sociological use of the drama content as a secondary social information. The summary is devoted to the findings of the social conditionality of the theatre and its sociological relevancy.